Volkswagen desperata – ljuger om testresultatet
By Daniel Frodin och Teknikens Världs redaktion
Volkswagen har per den 6 maj via sin hemsida vwdieselinfo.se kommunicerat sin analys av Teknikens Världs testresultat rörande före- och eftermätningar av åtgärdade bilar som omfattas av dieselgate-problematiken.
Teknikens Värld har delat alla testdata med Volkswagen – mer transparens än så går inte att få till från vår sida. När de sedan avkräver oss svar rörande deras analys av vår granskning så väljer de att inte ta med svaren i den rapport de lagt ut på vwdieselinfo.se. Dessutom negligerar de fortfarande alla våra testresultat samt kundernas kommentarer om att vridmomentkurvor flyttats och körbarheten försämrats.
Det ligger stor orimlighet i att ett granskat företag (Volkswagen) gör en ”analys” av granskningen av sig själva för att sedan presentera resultatet att allt i granskningen är fel.
Därför är det på tiden att allmänheten får ta del av de svar som Teknikens Värld gett VW men som VW medvetet valt att inte ta med.
Stora summor står på spel för VW då de har mångdubbelt fler kunder i Europa än i USA där biltillverkaren fick betala mellan drygt 40 000 och 90 000 kronor per bil.
Volkswagen: Det fel som har haft störst påverkan är att det varit inkonsekvent (samt felaktig) effektkorrigering i testerna. Detta har gett stor skillnad i normeffekten som också ligger till grund för vridmomentberäkningen.
Teknikens Världs svar: Vi använder oss alltid av DIN 70020 som effektkorrigering, oberoende om det handlar om atmosfäriska eller överladdade motorer. Det är den korrigeringsfaktorn som har använts vid alla tester – med andra ord finns ingen inkonsekvens som Volkswagen påstår.
Vi undrar om Volkswagen påstår detta i rent vilseledande syfte, men väljer att krasst konstatera – Volkswagen ger fortfarande inte tillstymmelse till svar på varför vridmomentkurvorna har flyttats. Där ligger den stora problematiken – att VW slår ifrån sig med tekniska frågor samtidigt som de duckar för …
Läs mer här: Volkswagen desperata – ljuger om testresultatet