De vill sälja svenska motorvägar
Debatten om det eftersatta underhållet inom infrastrukturen, och då särskilt järnvägen, har pågått i flera år. Sveriges Byggindustrier anser att det behövs 150 miljarder för att ta igen det som nu bidrar till stora samhällskostnader i form av trängsel i storstäder och tågresenärer som blir strandsatta.
– Måste staten äga allting? Eller ska man kunna sälja en hamn eller en flygplats. Det är också möjligheter som kan finnas. Här måste man tänka lite fritt och nytt. Och ett sätt kan vara att man säljer av befintliga tillgångar som till exempel Öresundsbron eller att man privatiserar en bit av en motorväg. Likväl som att staten skulle kunna avyttra innehav i Telia eller LKAB eller annan typ av aktier som man sitter på för att få loss pengar som man sedan kan återinvestera i ny infrastruktur, säger Björn Wellhagen som är näringspolitisk chef vid Sveriges Byggindustrier till Sveriges Radio.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) svarar att staten själv lånar så billigt på marknaden att det alterantivet är bättre än att sälja befintliga anläggningar, för att på så vis kunna satsa på nytt. Men hon vill ändå hålla en dörr öppen när det gäller privatisering.
– Det som kan vara skäl att ändå titta på olika typer av finansieringslösningar är att man kan få en helhet med en mer effektiv drift och bättre underhåll och ny teknik i framtagandet av infrastruktur. Så kan man få mervärden av att göra en sådan här lösning så är vi intresserade av att titta på det, säger Anna Johansson till Sveriges Radio.
Läs mer här: De vill sälja svenska motorvägar