Wankelmotorn kan vara på väg tillbaka

By Mattias Rabe

Turerna runt wankelmotorn, även kallad rotationskolvmotor, har varit många. En gång i tiden var det NSU som såg fördelarna, men företaget, som 1969 köptes av Volkswagen och blev en del av Audi, lyckades aldrig tämja tekniken. Fler biltillverkare försökte sig på motorer med roterande kolv men den enda som lyckades få fason på wankelmotorn och dess driftsäkerhet var Mazda som 1967 släppte sin första wankelmotoriserade modell – Cosmo som vi ser på bilden nedan.

I och med att sportbilen Mazda RX-8 gick i graven 2012 gjorde även wankelmotorn det. Den 22 juli det året tillverkades sista wankelmotorn och några fler har det inte blivit sedan dess, trots både önskemål och spekulationer av små och stora mått.
Men nu kan en förändring äntligen vara på väg, australiensiska Motoring skriver nämligen att Mazda i sitt höstnummer (men sommaren har ju knappt börjat!) av magasinet Zoom Zoom, i samband med belysandet av deras wankelmotors 50-årsfirande, att just wankelmotorn ska vara primär energikälla i en kommande sportbil. I och med att den betecknas som primär misstänker vi att konstellationen wankelmotor och elmotor avses, något som sannolikt är nödvändigt för att eliminera en av wankelmotorns stora nackdelar, nämligen höga förbrukningssiffror.

Den kommande sportbilen får ses som något av en efterlängtad efterträdare till RX-8. Redan hösten 2015 visade Mazda upp konceptbilen RX-Vision (översta bilden) som fick det att vattnas i munnen hos många. Den knappt 4,4 meter långa och slanka coupén kan mycket väl stå förebild till den modell som ska föra Mazdas wankelmotor-era vidare.

Men vi ropar inte hej förrän det finns något mer konkret i informationsväg, speciellt med tanke på alla rykten de senaste åren.

Läs mer här: Wankelmotorn kan vara på väg tillbaka

kommentarer