Provkörning av Mazda MX-5 RF 2,0
By Oskar Krüger
Det här är nytt!
Retractable Fastback.
Fjärde generation Mazda MX-5 går nu att få som plåtcabriolet med targa-look.
Automatlåda.
Med RF-modellen lanseras en 6-växlad automatlåda till MX-5. För den som inte vill använda den fina manuella lådan kostar tillvalet 15 000 kronor.
Inte helt olik Porsche 911 Targa i takutförandet, dock i en helt annan prisklass.
Den nya taklösningen på Mazda MX-5 RF höjer vikten med 45 kg jämfört med den vanliga tygcabben men bilen känns inte tung och klumpig. Visserligen är det en viktökning på nästan fem procent, men bilen drabbas inte märkbart.
Just taket är det enda som skiljer Mazda MX-5 RF mot vanliga MX-5. På vägen är känslan därmed lika magisk som i tygcaben. Att det går att få så mycket körglädje med så pass lite effekt är minst sagt imponerande. Jag kommer ihåg ett test vi hade på åtta sportbilar i fjol och jag bytte från Porsche Cayman GT4 till Mazda MX-5 2,0 Sport. Med 385 hästkrafters sugmotor, förmodligen världens bästa manuella låda och knivskarp styrning ger Cayman GT4 en riktig racingkänsla. Mazda MX-5 är inte i närheten av Porschens prestanda men ändå satt jag och log brett när jag bytte från Porschen till MX-5. Och det säger ganska mycket om Mazda MX-5.
Karossfärgen heter Machine Grey. Kulören är exklusivt framtagen enbart för MX-5 RF.
När Nobuhiro Yamamoto, utvecklingschef för MX-5 RF, får frågan varför de inte gjorde en vanlig plåtcabriolet med MX-5 svarar han att det helt enkelt skulle vara för komplicerat. Det skulle innebära mer vikt och mindre bagageutrymme. Mazda MX-5 RF har nämligen bara tre liter mindre bagageutrymmet än vanliga Mazda MX-5. Plåttaket fälls ihop i en egen lucka och inkräktar nästan ingenting på bagageutrymmet. Vilket är tur, för det är litet nog som det är. Att få ner en resväska i handbagagestorlek i den lilla …
Läs mer här: Provkörning av Mazda MX-5 RF 2,0