Opel GSi är tillbaka – i nya Insignia

By Magnus Kvandal

Opel Insignia GSi får en tvåliters turbomotor med 260 hästkrafter, fyrhjulsdrift, modifierat chassi och Brembo-bromsar. Den ska också bli lättare än övriga Insignia-modeller.

260 och 400Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km/h. Några officiella prestandauppgifter finns inte ännu.

Chassit vilar en centimeter närmare marken än övriga modeller, och det finns ett körläge som heter ”Competition”. Två klick på ESP-knappen stänger av antisladdsystemet, för att ge ”erfarna förare chansen att briljera när de kör på bana”. Fyrhjulsdriftsystemet blir av samma typ som i Ford Focus RS, men förmodligen utan något ”Drift Mode”.

GSi-märkets återkomst väcker liv i en 33-årig historia av sportiga Oplar. Först ut var Manta GSi, lanserad 1984, följd av Kadett 2,0 GSi 16V 1988, med 150 hästkrafter. Märket har legat i dvala i många år, men nu är det tillbaka.

Insignia GSi lanseras på bilsalongen i Frankfurt i september, och kan beställas i Tyskland från mitten av oktober. Det är ännu inte fastställt vad bilen kommer att kosta.

Läs mer här: Opel GSi är tillbaka – i nya Insignia

kommentarer