Kia och Opel snubblade i Euro NCAP:s krocktest
By Mattias Rabe
I dag förutsätter de flesta bilköpare att en bil ska klara av att nå det högsta betyget fem stjärnor när den utsätts för Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. De flesta bilmodeller når upp till ”kravet”, men ibland går det sämre.
När nio nya bilmodeller nu har krocktestats av den europeiska säkerhetsorganisationen står det klart att Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes C-klass Cabriolet, Opel Grandland X och Renault Koleos erbjuder säkerhet som belönas med fem stjärnor. Sett till skyddet av vuxna är det Mazda CX-5 som erbjuder bäst skydd (95 av 100 poäng), medan när det gäller skydd av barn är det Opel Grandland X som är i topp (87 av 100 poäng). Skillnaderna mellan är dock ganska små.
Bäst fotgängarskydd erbjuder Mazda CX-5 med 78 av 100 poäng. Det är dock en bit ifrån Volkswagen Arteon som hittills är den bil som är snällast mot fotgängare vid påkörning.
Riktigt lika bra som för sextetten nämnd ovan gick det inte för trion Opel Ampera-e, Kia Rio och Kia Picanto.
Opels elbil Ampera-e lyckades bara nå upp till totalbetyget fyra stjärnor och det är framför allt avsaknaden av bältespåminnare i baksätet som gör att den inte anses vara fullt godkänd. Euro NCAP framhåller att detta tyvärr är något som Opel verkar ha satt i system då nya Insignia har bältespåminnare i baksätet som extrautrustning. Den som kör med barn i baksätet vet hur bra det är med en funktion som observerar om baksätets bälten är i bruk eller inte.
Ampera-e var inte bara sämst av de nio testade bilarna när det gäller skyddet av barn, den var dessutom näst sämst vad gäller skyddet av vuxna.
Kia Rio och Kia Picanto gjorde inte heller strålande prestationer vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Båda två fick endast …
Läs mer här: Kia och Opel snubblade i Euro NCAP:s krocktest