Toyota GR HV – sportbil med targatak
By Mattias Rabe
Toyota har nyligen släppt
Nu satsar Toyota vidare på sitt GR-koncept genom att visa, inte nya Supra, men väl GR HV Sports Concept. Bilen ska stå utställd på bilsalongen i Tokyo mellan den 25 oktober och 5 november.
Konceptbilen är till stor del baserad på dagens GT 86, det betyder motor fram och drivning på bakhjulen. Ett framgångsrecept med andra ord. Men det är också i princip vad GR HV Sports Concept har gemensamt med GT 86. I stället nämner Toyota att deras WEC-tävlingsbil (World Endurance Racing) TS050 Hybrid har fungerat som inspirationskälla. Framför allt diffusorn ska vara av liknande karaktär som den på tävlingsbilen. Targataket är dock en detalj som kommer från annat håll, nämligen Toyota Sports 800 (Yotahachi) och Toyota Supra.
Under huven sitter en hybriddrivlina av okänt slag och effekt. Den ska dock vara utvecklad med kunskap från den hybriddrivlina som sitter i TS050 Hybrid.
Transmissionen är automatisk men kan även växlas manuellt, dock inte via paddlar på ratten utan på konventionellt vis med en växelspak och H-låda. Läckert! Lådan är för övrigt sexväxlad.
Lägg även märke till den snygga placeringen av motorstartknappen – fäll upp den röda luckan på växelspaksknoppen och en knapp som ser ut att vara hämtad från C64-dagarna blottas.
GR HV Sports Concept mäter 439,5 centimeter på längden vilket gör den 15,5 centimeter längre än GT 86. Med 180,5 centimeter från sida till sida är den tre centimeter bredare och 128 centimeter på höjden en halvcentimeter lägre.
Det är snart dags för dagens GT 86 att pensionera sig. Vissa säger att GR HV Sports Concept kan vara det första vi ser av kommande generation.
Läs mer här: Toyota GR HV – sportbil med targatak