Mazda visar Skyactiv-X i tuffa koncept
Efter
Kai Concept mäter 4 420 millimeter på längden, 1 855 millimeter på bredden och är 1 375 millimeter hög. Ställer vi den i Mazdas saluhall så rimmar måtten väl med modellen 3. Då ser vi också att de har samma axelavstånd på 2 700 millimeter vilket betyder att de förmodligen bygger på samma plattform. Motorn driver på framhjulen som har däckdimension 245/35 R20 monterade på fälgar med nio tums bredd.
Helt ny eller inte, Mazda har i sitt arbete med plattformen haft människan och komfort i centrum och sett över såväl chassirörelser, vibrationer som själva stolarna som ska ha en form som bättre följer ryggradens naturliga form.
Allt detta packas in i ett femdörrarsskal som visar Mazdas nästa steg i Kodo-filosofin som går att spåra bak till 2010. Målet har att varit att skala bort allt onödigt för att få bilen att framstå som mer solid.
Även invändigt har det skalats av. Såväl förarmiljö, dörrsidor som mittkonsol har stramats åt för att skapa såväl volym som fartkänsla i kupén. Tre rejäla mätartavlor är placerade framför föraren och en skärm är inbakad i instrumentbrädans förlängning.
Vi kan alltså vänta oss att en mängd designelement från Kai Concept kommer att dyka upp på Mazdas bilar när det är dags för generationsskifte. Faktum är att bilen vi ser här mycket väl kan vara nästa generation Mazda 3. En modell som ligger närmare i tiden än vad man kan tro, dagens ”trea” kom 2013 men fick en uppdatering till årsmodell 2017.
Kai betyder ”pionjär” och Mazda hoppas att konceptet ska staka ut framtiden. Det gör den till viss del även om en förbränningsmotor inte direkt osar framtid. Den omfattas dock av Mazdas framtidsstrategi Zoom-Zoom 2030 där även elmotorer ingår.
En mer avlägsen framtid visar Vision Coupé Concept även om …
Läs mer här: Mazda visar Skyactiv-X i tuffa koncept