Hennessey Venom F5 – 1 600 hk och 484 km/h i toppfart

By Mattias Rabe

Det är dags att säga tack och adjö till

Hennessey Venom F5 baseras på ett helt nytt chassi som klätts med en kolfiberkaross för så låg vikt som möjligt. Borta är den gamla Lotus Exige-basen som Venom GT använde sig av.
Tjänstevikten sägs ligga på 1 338 kilo, nästan 700 kilo lättare än vad Bugatti Chiron väger.
Karossen har gjorts så ”hal” som möjligt för att inte ”pressa luft” i onödan. För att optimera luftströmmarna och samtidigt ge bilen mer marktryck har de låtit montera aktiva vingar och flärpar som öppnas och stängs beroende på vad som krävs för stunden.

Till Venom F5 säger Hennessey att de har byggt en helt ny twinturbo-V8 som ger över 1 600 hästkrafter. Effektsiffran är högre än vad både Bugatti och Koenigsegg uppvisar i sina respektive värstingar.
Maskinen är kopplad till en sjustegad automatlåda, alltså ingen dubbelkopplingslåda, som kan opereras manuellt via paddlar på ratten. Drivningen sker på bakhjulen.

Hennessey presenterar ingen 0-100-tid, inte heller någon 0-200-tid. Däremot säger de att 0-300 km/h går på under tio sekunder, vilket är makalöst snabbt. Dessutom säger de att 0-400-0 km/h ska gå på under 30 sekunder. I så fall skulle Venom F5 krossa både Bugattis och Koenigseggs nysatta tider – med marginal. Tidigare i höstas slog Bugatti Chiron till med 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder, ett rekord som inte stod sig speciellt länge eftersom Koenigsegg med Agera RS avverkade samma stint på 36,44 sekunder.

Om nu Hennessey Venom F5 lyckades göra 0-400-0 km/h på under 30 sekunder finns det förmodligen bara en bil som kan matcha den tiden, nämligen Koenigsegg Regera. Den sägs göra 0-400 km/h på under 20 sekunder, lägg till ytterligare 8-10 sekunder så har du en ungefärlig 0-400-0-tid för Regera.

Toppfarten då? 484,4 km/h hävdar Hennessey. Om siffran verkligen stämmer betyder

Läs mer här: Hennessey Venom F5 – 1 600 hk och 484 km/h i toppfart

kommentarer