Provkörning av BMW 530e iPerformance
By Erik Wedberg
Det här är nytt!
El+bensin
530e har samma drivlineupplägg som 330e, det vill säga rak bensinfyra och stöttande elmotor.
Lägre pris
Laddhybridversionen av nya 5-serie är betydligt billigare än den gamla ActiveHybrid 5 men 120 000 kronor dyrare än 520i som den baseras på.
Jösses! En bil som bara drar 0,19 l/mil och har en tank på 45 liter, den måste ha en räckvidd på långt över 200 mil! Tyvärr är verkligheten inte så vacker. Visst anger BMW att deras senaste laddhybrid 530e iPerformance har 45 liters bensintank och visst uppger de en blandad förbrukning på 0,19 liter per mil. Dessutom har den ett batteripaket som ger upp till fem mils extra körning på el.
Den extra vikt som laddhybriden släpar på tycks även påverka styrningen som är märkligt lätt och okänslig
Men 530e kommer ändå inte att kunna köras så långt utan att behöva stanna. Faktum är att BMW själva säger att den totala räckvidden är max 65 mil. Hur hänger det här ihop? Frågetecknet är förstås inte så svårt att räta ut. Som de flesta vet är den angivna snittförbrukningen baserad på resultatet från mätningarna i NEDC-körcykeln och där gynnas laddhybrider enormt eftersom de tillåts köra i stort sett hela testcykeln på kraften i batterierna.
Med samma drivlineupplägg som säljsuccén 330e lanseras den större 530e. Det är fem år sedan förra gången. Då hette hybriden ActiveHybrid 5 och vi klagade på att BMW hade satsat på kraft i stället för miljövänlighet. ActiveHybrid 5 var minst sagt kraftfull med sin raka sexa och elmotor som totalt gav 340 hk. Men den var svår att köra snålt och gick inte att ladda med kabel. Nya modellen går förvisso under beteckningen iPerformance, men den som vill ha performance på riktigt kommer att längta tillbaka till ActiveHybrid 5. Under motorhuven på 530e finns samma typ av raka, fyrcylindriga bensinmotor som i …
Läs mer här: Provkörning av BMW 530e iPerformance