Provkörning av Renault Alaskan Intens
Det här är nytt!
Ingenting
…är nytt, om man tänker Navara. För Renault är däremot hela bilen ny.
Motorer
2,3 dCi med 160 eller 190 hästkrafter, tillverkad av Renault.
Växellåda
Sjustegad automatlåda är standard i Intens och Zen.
Renault-unikt
Strålkastare med full LED, grill, motorhuv, stötfångare och bakljus.
Renault Alaskan är faktiskt inte så ny som man kan tro då den sålts i Sydamerika sedan 2016. Fransmännen har velat hit och dit om de ska ta den till Europa – och så blev det. Eller rättare sagt, den europeiska versionen tillverkas i Barcelona, i Nissans fabrik. Att den delar i stort sett allt med
Det är en pigg motor som går relativt tyst och hör till de snålaste i klassen.
Det regnar i trakten av Ljubljana och har så gjort i över 14 dagar. Vattenfallen står som sprinklers från de höga bergen där snö ligger på topparna. Även om vädret är emot oss kan Slovenien inte dölja sin vackra natur med berg, mycket skog, öppna fält med vinrankor eller hästar och kor. Motorvägarna är EU-påkostade medan övriga vägar har mer eller mindre svensk standard. Det är en pigg motor som går relativt tyst och hör till de snålaste i klassen.
Den version Renault initialt tar hem är den mest utrustade Intens med sjustegad automatlåda, läderklädsel, navigation, full led-belysning, taklucka, värmare och runt-om-kamera som mest utmärkande attiraljer. På utrustningslistan saknas egentligen bara en sak. Adaptiv farthållare, men det kommer. Alaskan har (förstås) samma bakaxelupphängning som Navara med skruvfjädrar och femlänksupphängning vilket de är ensamma om då övriga pickuper har bladfjädrar. Upphängningen gör gott för åkkomforten utan att ge avkall på last- eller dragvikt. Maxlast är cirka ett ton och dragvikten 3,5 ton.
Flaket är inklätt med lasttålig plast. Lastlåda kostar extra.
Som sagt så är Alaskan och Navara varandras likar. Det som skiljer är att Alaskan har en egen Renaultfront som …
Läs mer här: Provkörning av Renault Alaskan Intens