BMW anklagas för dieselfusk – ”vi har inte gjort fel”

By Mattias Rabe

DUH, eller Deutsche Umwelthilfe som är den tyska miljöorganisationens fullständiga namn, har utsläppstestat en Euro 6-certifierad BMW 320d Touring. Vid en serie tester på rullande landsväg, det vill säga i laboratoriemiljö, i oktober uppvisade bilen fina utsläppsnivåer som klart höll sig under lagstadgade 80 milligram kväveoxider (NOx) per kilometer. Även vid hastighetsökningar som översteg testets standardförförfarande med tio procent kvarstod utsläppsnivåerna till klart under det lagstadgade maxvärdet.

Men vid en serie utsläppstester med verklig körning på väg, så kallade RDE-tester, blev resultatet något helt annat. Efter åtta tester var det genomsnittliga utsläppet av kväveoxider 2,6 gånger högre än gränsen 80 milligram per kilometer, det vill säga närmare 21 milligram per kilometer i medeltal sett över samtliga testrundor. När bilens hastighet ökades med tio procent ökade NOx-utsläppen betydligt mer, i genomsnitt 7,2 gånger högre än det maxvärde som reglerna tillåter.

– Resultaten ger oss väldigt tydliga tecken på olagliga anordningar i motorstyrsystemet. Fordonet måste tillhandahålla fullständigt funktionell avgasrening under alla normala driftssituationer, säger DUH:s verkställande direktör Jürgen Resch.

BMW slår ifrån sig DUH:s anklagelser om manipulerande mjukvara i bilens styrsystem för motorn. Den München-baserade biltillverkaren säger att deras fordon inte manipuleras samt att de uppfyller alla lagligt ställda krav.
”Det finns ingen tillförsel av teknisk aktivitet som påverkar det testläge som används vid utsläppstest – det betyder att våra avgassystem är aktiva både på testbädden och i verkligheten”, skriver BMW i ett uttalande efter anklagelserna.

BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich sade under tisdagen att anklagelserna är en kampanj mot biltillverkaren och att de kommer att bekämpa dem.

DUH har bett både tyska transportdepartementets och Kraftfahrt-Bundesamts (KBA) övervakningsorganisationer att granska det utfärdade typgodkännandet för BMW 320d samt en återkallelse för berörd modell om DUH:s testresultat visar sig stämma även vid ytterligare tester.
Transportdepartementet har ännu inte uttalat sig i ärendet och KBA har valt att i nuläget inte ge några

Läs mer här: BMW anklagas för dieselfusk – ”vi har inte gjort fel”

kommentarer