BMW X7 blir vräkig som konceptet
By Mattias Rabe
Men kanske X7 kan få viss upprättelse. De ”kisande ögonen”, det vill säga de smala strålkastarna, ser ut att bli mer vardagliga, med andra ord större. Detta tilltag kan ge bilen en helt annan karaktär.
Bakänden ser ut att vara en aning uppmjukad med annan skärning på bakluckan samt rakare stötfångare. Bakljusen har fått en annorlunda layout jämfört med konceptbilen. Precis som strålkastarna ser bakljusen inte ut att bli konceptbilssmala.
En annan detalj som vi tycker oss skilja denna testprototyp från konceptbilen är bakdörrarnas längd. De ser längre ut på prototypen vilket gagnar insteget till tredje sätesraden. X7 kommer att finnas i sjusitsigt utförande, precis som närmaste konkurrenten Mercedes GLS.
Konceptbilen fick ta emot en hel del okvädingsord när den presenterades.
BMW X7 bygger på en förlängd version av nyvarande CLAR-plattformen, en variant som även kommer att bilda grund för nya X5.
Konceptbilen mätte 502 centimeter från för till akter. Sannolikt blir den färdiga produkten ungefär lika lång men kanske skulle behöva ytterligare en decimeter för att ge sig själv en riktigt ärlig chans mot tidigare nämnda GLS. Kanske modellen ändå är längre än vad vi tror med tanke på att bakdörrarna ser längre ut samtidigt som bakre sidorutorna och D-stolparna inte har blivit klenare.
Vilka drivlinorna blir återstår att se, men konceptbilen hade en hybriddrivlina av något slag (bensinmotor och elmotor). BMW fokuserade inte på den på bilsalongen. Den färdiga X7:an får sannolikt också en hybriddrivlina, en laddbar sådan, men i övrigt blir det förmodligen sex- och åttacylindrigt för större delen av slanten. Det ryktas till och med om en V12-motor, men vi vet inte riktigt om vi ska tro på det ryktet. En V12-motor ligger inte riktigt i tiden…
Det är svårt att se interiören på spionbilderna, men av det lilla vi ser kan vi slå fast att instrumentbrädans utformning skiljer …
Läs mer här: BMW X7 blir vräkig som konceptet