Elbilen Lucid Air ”klar till 95 procent”
By Erik Inge
Det är engelska Autocar, vilka intervjuat Lucids marknadsansvarige David Salguero, som kommer med uppgifterna.
Salguero säger till Autocar att företaget just nu är inne i den sista utvecklingsfasen av Lucid Air och att investerarna tar företaget ”mycket seriöst”.
Air är en stor fyrhjulsdriven, lyxig sedan, utvecklad av tidigare Tesla-chefen Peter Rowlinson, som i sitt mest påkostade utförande har en räckvidd på 64 mil (400 miles) och utvecklar 1000 hästkrafter ur två elmotorer.
Enligt Salguero hoppas företaget kunna knycka kunder från framför allt de tyska märkena Mercedes, BMW och Audi. BMW 750Li, som har en 150 millimeter längre hjulbas än vanliga 750, har till och med varit måttstocken för Airs innerutrymmen.
Yttermåtten ska dock bli mindre jämfört med den tyska konkurrenten.
– Genom att krympa den elektriska drivlinan kan vi göra Air liten på utsidan men stor på insidan, säger David Salguero till Autocar utan att gå in på detaljer.
– Air kommer att ha en stor, komfortabel, rymlig interiör som kan jämföras med en Mercedes S-klass men ha ungefär samma mått som en E-klass.
Förutom toppversionen (som i somras kom upp i 378 km/h under ett toppfartstest), kommer Air även i en billigare variant med mindre kraft och kortare räckvidd. Instegsversionen tappar en elmotor och klarar sig med sammanlagt 250 hästkrafter vilket gör att den kör strax under 40 mil på en laddning. Samtidigt kapas prislappen på dryga 1,5 miljoner kronor för toppversionen (i USA) till 443 000 kronor.
Lucid håller just nu på och bygger sin bilfabrik i Arizona, men förhoppningen är att tillverkningen av Air ska starta år 2019. Redan första året är planen att producera 10 000 bilar. Längre fram ska siffran stegras till 60 000 bilar årligen, men finns efterfrågan har den nya fabriken en maxkapacitet på 130 000 fordon per år.
Än så länge har det bara pratats …
Läs mer här: Elbilen Lucid Air ”klar till 95 procent”