Historien om Alfa Romeo GTV

By Erik Wedberg

En ny sportvagn från Alfa Romeo har alltid varit något extra, och när en sådan hette saker som Alfetta och GT blev det lite extra spännande. Alfetta GT var också ett namn som förpliktade, ett namn som hörde till 1930- och 1940-talens bästa racerbilar. Dess sentida efterföljare som lanserades i juni 1974 var ingen racerbil, inte ens en renodlad sportbil men likväl en sportig bil. En bil för förare som ville köra fort, långt och mycket.

Föregångaren Giulia Sprint GT dröjde sig kvar ända till 1977 men det rådde aldrig någon tvekan om vilken Alfa som var det nya heta villebrådet. Undertill skiljde den nya GT-modellen inte nämnvärt från vanliga Alfetta men när det gällde karossen hade Alfa Romeo låtit Giorgetto Giugiaro spela ut hela sitt register. Giugiaros uppdrag var att skapa en så aerodynamisk form som möjligt i syfte att få så låg ljudnivå som möjligt, en så hög toppfart som möjligt och det utan att bränsleförbrukningen skulle skena.

Alfa Romeo brukade göra snygga bilar och Alfetta GT var inget undantag. Hatthyllan följde med när bakluckan öppnades och blottade ett oväntat stort bagageutrymme.

Giugiaro lyckades så till vida att luftmotståndskoefficienten blev låga 0,39 jämfört med vanliga Alfettans 0,42. Om karossformen blev lyckad rent estetiskt eller bara såg märklig ut rådde det delade meningar om. Den kraftiga kilformen, den kraftigt lutade vindrutan och den något tillbakalutade hållningen var i alla fall klart annorlunda. För att få till det rätta utseendet förkortades plattformen från Alfetta med elva centimeter. I övrigt var Alfetta GT tekniskt samma bil som vanliga Alfettan. Det innebar att Alfetta GT hade transaxellösning och därmed samma fina balans och köregenskaper som Alfetta men det betydde dessvärre också att den hade samma slappa växelföring.

En GT-vagn måste ha en bra växellåda men Alfettans växelmekanism var inte bra. Den bakmonterade femväxlade lådan var det

Läs mer här: Historien om Alfa Romeo GTV

kommentarer