Provkörning Mercedes X 250 d

By Marcus Nyberg

Det här är nytt!

Nytt och nygammalt
Mercedes har tagit hjälp av Nissan för att förverkliga sitt intåg i pickupklassen. Stora delar av bilen, till exempel 2,3-litersmotorn, är från Nissan. Interiört dominerar Mercedes-delarna.

Inflygningen mot Santiago är bland de vackraste jag har varit med om. Sista 20 minuterna är fyllda av vyer som jag nog bara får uppleva en gång i livet och hur jag än letar så lyckas jag inte komma underfund med vilken av Andernas alla toppar som är Aconcagua. Sydamerikas högsta berg som sträcker sig 6 962 meter över havet ligger nämligen inte långt från den chilenska huvudstaden. När väl bergsveckningen ebbar ut gör flygplanet en kraftig vänstergir och går ned för landning. Att Anderna vaktar staden är på både gott och ont. Det betyder både en sanslöst vacker fond men även stora problem med inversion.

Bilen känns väldigt stabil och det är något som tyskarna har lagt mycket krut på. Komfort och praktikalitet ska gå hand i hand.

Att Mercedes har valt att förlägga provkörningen här beror på att Sydamerika är en av de viktigaste marknaderna för pickuper. Men det har kostat på. Provkörningsbilarna har flugits in med fraktversionen av Boeing 747 som mer eller mindre fick åka skytteltrafik för att det hela skulle bli görbart. En logistikansvarig avslöjar att flygmotorerna knappt hann kallna efter landning innan det var dags att lyfta igen för att frakta ned nya bilar från Europa. Cirka trettio bilar har fraktats ned på detta sätt och snart ska de hem igen.

3 frågor

Selenia Espino – kvalitets­ingenjör för Mercedes X-klass.

Varför valdes Nissan som samarbetspartner för X-klass-projektet?
– Nissan har en lång pickuptradition och vi sökte en stark partner för att kunna utveckla vår första pickup.
Vad har varit svårast med att ta fram en pickup?
– Svåraste har varit att förstå marknaden och vad konsumenter förväntar sig av en

Läs mer här: Provkörning Mercedes X 250 d

kommentarer