Provkörning av Lynk & Co 01 2,0T

By Hans Hedberg

Det här är nytt!

CMA
Flexibel byggkonstruktion för bilar i kompakt- och mellanklass. Säkerhets- och tillverkningskonstruktion är liknande för Volvo och Lynk & Co.
Först ut
Lynk & Co 01 sätter varumärket på kartan med en familjesuv.
Elektrifiering
När Lynk & Co 01 kommer till Sverige 2019 är det enbart som laddhybrid och senare även som ren elbil.
Bilägande
Prenumera, dela, byta. Allt ska ske på nätet via tjänster i molnet. I Kina ingår även livstidsgaranti och fri wi-fi – vi får se hur det blir med den saken vid Europapremiären…

Sjösättningen är klar, nu väntar jungfruresan. Men kontexten är viktig att förstå när ett helt nytt bilmärke ska provköras. När biltillverkare runt om i världen tvingas gå samman eller lägger ned redan etablerade varumärken gör kinesiska Geely tvärtom. Gasar fullt, med hjälp av svenska bilutvecklare.

Därför står jag här på Ningbo Speedway ett par timmars bilfärd söder om Shanghai. Racerbanan ingår i Geelys komplicerade ägarstruktur, vi är så att säga på hemmaplan. Nya Lynk & Co 01 sätts samman i den nystartade Volvofabriken(!) i Lu Qiao som liksom Ningbo ligger i Zheijang-provinsen.

Av den gemensamma

Hans Hedberg på plats i Ningbo i Zheijang-provinsen, som även är Geelys styrelseordförande Li Shufus hemvist. Lynk & Co 01 upplevs som körglad.

Bakgrunden till de sammansvetsade utvecklingsgängen hos CEVT är viktig att känna till när man pejlar nya 01. Personalen är hämtad mestadels från Torslanda och Stallbacka, givetvis med en hel drös internationell stöttning. Bakgrunden från Volvo och Saab genomsyrar också bilen.

Förarmiljön domineras av de dubbla 10-tums TFT-skärmarna som utgör instrumentkluster samt infotainmentpekskärm. Lynk & Co har valt en mellanväg med klassiska vrid- samt knappreglage för bland annat klimatinställning och till skillnad från Volvo Sensus är infoskärmen hos Lynk & Co placerad horisontellt. Materialval och upplevd kvalitetskänsla håller god nivå. Startknapp till höger om ratten och kort elektrisk växelspak.

Tydligt förarorinterad arbetsplats

Läs mer här: Provkörning av Lynk & Co 01 2,0T

kommentarer