Mercedes-AMG CLS 53 och E 53 officiella med elektrisk turbo

By Erik Wedberg

Audi blev först, men nu drämmer Mercedes till med en rad nya bilar utrustade med 48-voltsteknik. På bilsalongen i Detroit premiärvisar Mercedes sin nya modellserie som går under den korta sifferbeteckningen 53. Siffrorna kommer att sättas på CLS, E-klass Coupé och E-klass Cabriolet.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ och motsvarande

Maskinen i Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé.

Mercedes kallar systemet EQ Boost och det är ett mildhybridsystem av samma typ som Audis e-turbo. Kärnan är en kombinerad startmotor och generator som är bättre på att samla upp energi vid inbromsning och snabbare och starkare när det gäller att starta V6-motorn. Energin som återvinns genom den så kallade EQ Boostern lagras i ett 48-voltsbatteri och används för att driva den elektriska turbon. Eftersom EQ Boostern sitter mellan växellådan och motorn frigörs utrymme framför motorn där det normalt sett sitter ett antal remmar och hjul blir hela motorpaketet kortare.

Notera de runda ändrören på, i detta fall, Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet.

Utseendemässigt kommer man att känna igen AMG 53-modellerna på några små detaljer. Ribborna som löper ut från stjärnan i grillen består av två tunna kromlister i stället för en tjock, sidokjolarna har en annan utformning och diffusorn bak är aningen omstöpt och omsluter helt runda, kromade avgasutblås.

Läs mer här: Mercedes-AMG CLS 53 och E 53 officiella med elektrisk turbo

kommentarer