Provkörning av Seat Arona Style 1,0 TSI 95

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Extrautrustning
Autobroms är standard liksom Hill Hold och centrallås men det mesta övriga kostar extra.
Rymlig
Bilen har gott om plats för fyra och komforten är bra.
Motoralternativ
Tre motoralternativ är aktuella för Sverige. Två trecylindriga med 95 eller 115 hästkrafter, samt FR-modellen som finns med 150 hästkrafter.

Varje kväll vid åttatiden kör hon stigen nedför berget, och så kör hon om bussen som går till Copacabana. Hon har badat, hon har duschat, luktar gott om hela kroppen, och så börjar hon gå och hon tål att tittas på. Nej, det är varken Brasilien eller Rio, men väl Spanien och Barca där uppsluppna lilla Arona dansar för hitresta journalister. Flamenco då, troligtvis.

Om vi börjar med grundstommen så är det förstås Volkswagen som står bakom den modulära bottenplattan

Vägbeteendet påminner mycket om Volkswagen Polo som rullar med behaglig fjädring och dessutom tyst.

Seat beskriver bilen som en stadscrossover byggd för den djärva. Kanske det, men så modig behöver man inte vara eftersom bilen är lika konventionell som vilken VW-produkt som helst. I alla fall att köra då vägbeteendet påminner mycket om nya VW Polo som rullar med behaglig fjädring och dessutom tyst. Åtminstone känns Arona så på spansk asfalt.

Den motor som inleder provkörningen är VW-koncernens nya trecylindriga enlitersmotor på 95 hästkrafter och är den motor Seat räknar med ska bli volymmotor i Sverige. Den hör till marknadens bästa just nu med bra styrka redan från låga varvtal och den låter aldrig ansträngd som flera konkurrentmotorer i trepipssvängen. Växellådan är femväxlad och lätthanterlig. Nästan så man bara behöver tänka så åker nästa växel i.

Inredningen är väl­städad och precis lika kul som i Volkswagen.

Inredningen andas också mycket VW med reglage, mätare och funktioner man känner igen, inte minst från nya Polo. Arona är fylld, eller går med extrapengar att fylla med alla moderna säkerhetssystem.

Läs mer här: Provkörning av Seat Arona Style 1,0 TSI 95

kommentarer