BMW bekräftar otillåten mjukvara i dieselbilar
By Mattias Rabe
BMW har sedan Volkswagens utsläppsskandal uppdagades hösten 2015 flertalet gånger förklarat sig rena och oskyldiga. Så är det inte, rapporterar tyska Der Spiegel, trots att de så sent som förra veckan friades från anklagelser om att dieseldrivna 320d skulle innehålla en form av manipulerande mjukvara. Tyska miljöorganisationen DUH upptäckte i fjol att modellen släppte ut lagliga mängder kväveoxider vid testkörning på rullande landsväg medan verklig körning uppvisade något helt annat. Tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, frikände BMW då inget fusk kunde påvisas.
Enligt KBA har man nu funnit otillåten mjukvara i dieselbilar hos två av BMW:s modellserier – 5-serie och 7-serie. Enligt BMW handlar det om sexcylindriga motorer.
Det ska dock röra sig om modeller som inte längre tillverkas, men de är så pass nya att de är Euro 6-klassade. Omkring 11 000 bilar på den tyska marknaden har mjukvaran installerad. Om och i så fall hur många bilar som berörs utomlands är ännu okänt.
Det var under torsdagen som BMW erkände att de använt sig av otillåten mjukvara i sina bilar. KBA brukar slumpmässigt köpa bilar från återförsäljare för att sedan testa dem. Så skedde i torsdags och BMW fick nyss om det. Enligt en KBA-tjänsteman var BMW plötsligt angelägna om att få utföra en service på bilen.
För KBA återstår det nu att avgöra om de ska initiera en officiell återkallelse, alltså en påtvingad återkallelse, eller om de ska låta BMW komma undan med en så kallad frivillig återkallelse som biltillverkaren utfärdar på egen hand.
Enligt BMW ska de ha underrättat KBA om oegentligheter med mjukvaran.
För bara några dagar sedan rapporterade vi om att utredare i USA i Mercedes bilar har hittat två manipulerande mjukvaror som misstänks vara olagliga.
Läs mer här: BMW bekräftar otillåten mjukvara i dieselbilar