Alfa Romeo Stelvio får två nya motoralternativ
By Mattias Rabe
Teknikens Världs testchef Hans Hedberg var nyligen nere i Alperna och körde suven Alfa Romeo Stelvio för första gången. Hans tankar och omdöme efter ett antal mil på slingriga och till viss del hala vägar kan du läsa i den långa provkörningsrapporten som vi publicerade den gångna helgen.
Hittills har Stelvio endast gått att beställa med två olika motoralternativ – en turboladdad 2,0-liters bensinmotor på 280 hästkrafter och en dieselmaskin på 2,2 liter och 210 hästkrafter. Det var för övrigt den sistnämnda Hans Hedberg lade fokus på vid provkörningen som vi länkar till i stycket ovan.
Men nu har Alfa Romeo presenterat ytterligare två motoralternativ, eller två nya trimningsgrader om man så vill.
2,0-litersbensinaren finns numera även i ett 200-hästarsutförande som, precis som övriga motorer, är kopplad till en åttastegad automatlåda. Denna maskin förser alla fyra hjul med kraft, Q4 som italienarna kallar sitt fyrhjulsdriftssystem.
Utöver 200 hästkrafter levererar den också 330 newtonmeter. 0-100 km/h går på 7,2 sekunder och toppfarten är 215 km/h. Vad förbrukningen ligger på uppger inte Alfa Romeo, inte heller hur många gram per kilometer den släpper ut.
Det andra nya motoralternativet består av en 2,2-liters dieselmotor på 180 hästkrafter och 450 newtonmeter som driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Med senaste generationen MultiJet II-insprutning och variabel turbogeometri sägs den vara både väldigt snål och rapp. Alfa Romeo uppger förbrukningssiffran vid blandad körning till 0,47 liter per mil och utsläppen av koldioxid till 124 gram per kilometer.
Den 1 604 kilo tunga suven gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder och toppar 210 km/h.
Senare i år kommer Stelvio Quadrifoglio med samma maskin som i Giulia Quadrifoglio, det vill säga den 2,9 liter stora V6:an på 510 hästkrafter.
Den 22 april är det svensk lansering av Stelvio.
Läs mer här: Alfa Romeo Stelvio får två nya motoralternativ