Årets mest kraschade bilar på Nürburgring
By Mattias Rabe
Nürburgring, som byggdes mellan åren 1925 och 1927 för att få människor (25 000 st) i regionen i sysselsättning, fortsätter att fascinera. Det finns ingen annan bit asfalt i världen som är i närheten av denna banas berömdhet, en bana där 73 förare, åskådare och funktionärer har fått sätta livet till sedan den 15 juli 1928 då tjecken Čeněk Junek i sin Bugatti Typ 35B var den första att omkomma.
Banan har under årens lopp makabert nog nästan blivit mer känd för sina hemska och tragiska olyckor än för sina knepiga böjar och långa rakor. Den mest kända olyckan slutade dock inte med att någon omkom. Olyckan vi syftar på är förstås den med Niki Lauda under Tysklands Grand Prix 1976 då han kom av banan vid Bergwerk för att åter slungas in på asfalten i sin Ferrari som fattade eld. Två förare hann inte väja för Lauda utan körde in i det brinnande vraket. Båda dessa förare samt ytterligare två var dock snabba på agera. Det räddade Niki Laudas liv.
Missa inte: Sveriges bästa guide till Nürburgring
Ledningen för Nürburgring införde för ett par år sedan fartbegränsningar och passade även på att bygga om banan på vissa ställen samt förbättra skydden längs med den. Hastighetsbegränsningarna hävdes men trots det övriga säkerhetsarbetet sker det fortfarande olyckor. Med tanke på hur många bilar som kör där, och hur många som har liten erfarenhet av den här typen av körning (inte tävlingskörning utan så kallad Touristenfahrten) är det ändå ett under att inte fler allvarliga incidenter sker på banan som faktiskt klassas som allmän väg. Därför får du exempelvis bara köra om på vänster sida.
Med Internets inträde och framför allt YouTube har fascinationen för Nürburgring ökat till orkanstyrka. ”Tacka” alla de kraschvideos som ständigt läggs upp på nämnda videosajt. I …
Läs mer här: Årets mest kraschade bilar på Nürburgring