Aston Martin Valkyrie nästan klar – så ser den ut på riktigt

By Mattias Rabe

Den är ännu inte helt färdig, bilen som från början gick under namnet AM-RB 001. 2019 är tänkt att Aston Martin Valkyrie, som har utvecklats tillsammans med Red Bull Advanced Technologies, ska släppas lös på vägarna (den ska nämligen inte enbart vara potent på bana,

En annan detalj som Aston Martin lyfter fram är emblemet fram på bilen. Utvecklarna ansåg att ett vanligt Aston Martin-emblem var för tungt för Valkyrie. Logotypen på ett klistermärke vore bättre viktmässigt men på en bil av denna rang gör sig en klisterlapp icke besvär. Därför etsade man, på kemisk väg, fram ett emblem i aluminium som är extremt tunt. 70 mikrometer närmare bestämt, det vill säga 0,07 millimeter och därmed 30 procent tunnare än ett genomsnittligt mänskligt hårstrå. Enligt Aston Martin är emblemet 99,4 procent lättare än ett vanligt emblem.

Ytterligare en grej, av många, som är liten och lätt är det högt placerade bromsljuset som alla bilar måste ha, eller CHMSL (Centre High Mount Stop Lamp) som det heter i bilbranschen. Bromsljuset är nämligen placerat på hajfenan på taket och mäter endast 5,5 millimeter på bredden och 9,5 millimeter på höjden. Med dessa mått är bromsljuset, inte helt otippat, världens minsta.

Det finns fler lätta och små detaljer att lyfta fram, men vi väljer att i stället fokusera på bilderna som är klart sevärda. Snett bakifrån och rakt bakifrån är imponerande vinklar, Valkyrie ser nästan ut som en katamaran från sistnämnda vinkeln. Interiört imponerar den också men sin tydligt F1-inspirerade ratt. Blinkersspak saknas, i stället aktiveras körriktningsvisarna med två olika knappar, en för vänster blinkers och en för höger. Vi ser ingen knapp för varningsblinkers, kanske man trycker på båda samtidigt för att aktivera den funktionen.

Aston Martin Valkyrie, som har omkring tusen hästkrafter som bär på cirka tusen kilo,

Läs mer här: Aston Martin Valkyrie nästan klar – så ser den ut på riktigt

kommentarer