Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron – två nya gasbilar
By Mattias Rabe
Det snackas ständigt om elektrifierade bilar, antingen (ladd)hybrider eller rena elbilar. Men gasspåret är inte dött. Flertalet biltillverkare erbjuder gasdrivna modeller, även Audi som i sin flora har
För varje såld g-tron-bil till och med 31 maj 2018 ”säkerställer Audi att den körs” på förnybar gas, det vill säga biogas och inte naturgas som är ett fossilt bränsle. Att just den sålda bilen kör på rätt typ av gas är svårt att hålla koll på, i stället gör Audi som så att för varje sålt exemplar tillför man sin egen e-gas till gasnätet, i vårt fall det svenska gasnätet. Mängden gas för varje såld bil motsvarar den gas som förbrukas vid tre års normalkörning.
Audis egen förnybara e-gas framställs alltså i deras egen anläggning i Tyskland som tar överskottsel från vindkraft och via två steg framställer gas. Första steget, elektrolysen, använder elen för att dela upp vattenmolekyler till syre och väte. Vätet kan användas som bränsle till vätgasbilar. I detta fall låter Audis anläggning vätet reagera med koldioxid för att skapa syntetisk metan, eller e-gas som Audi kallar det. Metan är huvudingrediensen i just biogas. Detta andra steg kallas för metanisering.
– I Sverige har vi redan en väldigt hög andel biogas med över 70 procent, tack vare att många kommuner investerat i effektiva anläggningar. Det gör att vi redan har ett klimatsmart bränsle som dessutom är närproducerat. Att Audi går in och säkerställer att deras bilar körs på förnybar gas i hela Europa är verkligen ett fantastiskt initiativ, säger Maria Malmqvist som är vd för Energigas Sverige.
Audi A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron börjar säljas nu i juli medan lanseringen hos Audi-handlarna sker efter sommaren. För tillfället har bilarna inga prislappar.
Läs mer här: Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron – två nya gasbilar