Audi e-tron officiell – som prototyp

By Mattias Rabe

Det har varit mycket snack om Audis kommande elektriska suv under flertalet år, suven som ett tag spåddes få namnet

Maskerad för att inte avslöja allt för mycket av formerna, men vi ser att flera detaljer är hämtade från 2015 års konceptbil, bland annat bakljusrampen.

Audi är hemliga av sig då de inte presenterar godbitarna, det vill säga drivlinan och dess olika komponenter. Det enda de egentligen avslöjar är att färdiga e-tron ska ha en räckvidd som är anpassad för längre resor och att omfattande laddalternativen ska vara så omfattande att körningen ska kunna genomföras utan några som helst kompromisser. Vid tidigare uttalanden, bland annat när konceptbilen presenterades, talades det som 50 mils räckvidd och väldigt korta laddtider. Det pratas även i dag om korta laddtider, men inte så precist som tidigare. Med en laddeffekt på 150 kilowatt säger man att bilen är redo för längre resor redan efter 30 minuter. Tidigare, med samma höga effekt, talades det om att konceptbilen (som visades 2015) nådde full laddning efter 50 minuter och då var redo för 50 mils körning. I den snart tre år gamla konceptbilen satt litiumjonbatterier med en kapacitet på 95 kWh.

Konceptbilen som visades i september 2015 hade tre elmotorer på totalt 435 hästkrafter (496 via en extraboost-funktion). Ena elmotor drev framhjulen, de två andra bakhjulen.

I övrigt beskriver Audi modellen som en sportig premiumsuv med elektrisk quattro-fyrhjulsdrift som rymmer fem åkande och gott om bagage. Hur stor den är får vi inte veta men om vi återigen gör en tillbakablick två och ett halvt år i tiden ser vi att konceptbilen var 488 centimeter lång, alltså hela 17 centimeter kortare än Q7.

Just nu körs omkring 250 exemplar av prototypen på fyra kontinenter för att ta fram viktig testdata i olika miljöer och situationer. Några

Läs mer här: Audi e-tron officiell – som prototyp

kommentarer