Audi R8 V10 RWS – mer bus med bakhjulsdrift

By Jasmin Frljevic

Audi och fyrhjulsdrift har länge varit synonymt och företagets supersportbil R8 har endast gått att få som quattro. Nu blir det dock ändring på det efter att den nya R8 V10 RWS presenterats i Frankfurt. En supersportbil från Audi – med bakhjulsdrift.

”Den är skapad för purister” ,säger Audi Sports vd Stephan Winkelmann i ett pressmeddelande och fortsätter att berätta att denna supersportbil kommer att byggas i en begränsad upplaga för kunder som uppskattar ”absolut körglädje”. Totalt kommer 999 exemplar av den bakhjulsdrivna R8:an att byggas i coupéutförande och som en taklös Spyder.

Rent utseendemässigt kan man urskilja en V10 RWS från en V10 quattro genom att kika på nosen. Den nya ”råttan” har mattsvart single frame-grill och mattsvarta luftintag i nederkant av fronten. Vänder vi i stället blicken mot sidan så kan vi se en övre sideblade i svart färg medan den nedre är lackad i samma färg som resten av karossen.

När vi öppnar dörren och stiger in är det mesta sig likt förutom ett emblem på passagerarsidan av instrumentbrädan som talar om vilket exemplar det är av de 999 byggda exemplaren.

I och med att fyrhjulsdriften slopas innebär det att det bland annat inte behövs en kardanaxel och central differential. Detta medför att coupéversionen väger in på 1 509 kilogram, totalt 50 kilogram lättare än den ”vanliga” quattro-varianten. Bakhjulsdrivna Spyder V10 har en vikt på 1 680 kilogram, 40 kg lättare än sin fyrhjulsdrivna dito.

Den 5,2 liter stora V10-motorn är den samma som i R8 V10 quattro. En handbyggd motor placerad i mitten som producerar 540 hästkrafter och 540 newtonmeter.

Trots ”bantningen” avverkar den bakhjuldrivna varianten av R8 Coupé 0-100 km/h på 3,7 sekunder – 0,2 sekunder långsammare än den fyrhjulsdrivna motsvarigheten. Topphastigheten på 320 km/h kvarstår.

Audi meddelar att R8 V10 RWS

Läs mer här: Audi R8 V10 RWS – mer bus med bakhjulsdrift

kommentarer