Avsteg från Skånes färdplan för biogas hotar kretsloppssystemet

Opinion

En fossiloberoende fordonsflotta är kanske den allra största utmaningen för ett hållbart Sverige. I det sammanhanget utgör Skåne ett föredöme när det gäller att ställa om till hållbara transporter. Inget annat län har kommit så långt när det gäller att reducera andelen fossila drivmedel i de publika transporterna.

Framgångsfaktorn bygger på ett enhetligt systemtänk som utgår ifrån att sluta kretsloppen. Avfall från kommunerna återvinns och behandlas, för att sedan bli råvara till biogasproduktion. Biogasen distribueras som förnybart drivmedel till tankställen för både offentliga och privata transporter. Vid biogasproduktion återvinns även ett antal viktiga näringsämnen i form av biogödsel som skapar förutsättningar för eko-odling och minskar risken för övergödning.

Biogasen bidrar med andra ord inte enbart till minskade koldioxidutsläpp, utan hjälper även till att sluta kretslopp och skapa arbetstillfällen. Hela systemet har medfört investeringar i regionen. Idag är ett 60-tal aktörer på olika sätt involverade i biogassatsningen. Ett engagemang som skapat nya jobb, både i Skåne men också utanför.

Omställningen och kretsloppssystemet i Skåne har skapat genljud runt om i världen och ses i många länder och andra delar av Sverige som en förebild att eftersträva. Därför är det heller inte konstigt att merparten av regionpolitikerna är stolta över vad de åstadkommit genom

Läs mer här: Avsteg från Skånes färdplan för biogas hotar kretsloppssystemet

kommentarer