Banditsagor med frihetskänsla

Ung Kultur

Det händer att jag får en gammal folksaga i handen. Ofta storformat, konstnärliga illustrationer som i Rapunzel (Felis förlag, 2009) och senaste utgåvan av Den lilla sjöjungfrun (Rabén & Sjögren, 2014). Med tanke på att Disney gjort dessa och många andra av de gamla sagorna odödliga på film brukar jag fundera på om inte många barn – och deras föräldrar – blir överraskade, kanske chockade, när de upptäcker vilken skillnad det är mellan original och tecknad film. Inga sköna sånger, sällan lika lyckliga slut.
Just frågan om när barn egentligen klarar av avskurna tår, styvmödrar långt mer ondsinta än den som hörs skrika ”Aaaaskungen” i klippet på julafton och ensamma utsvultna barn som fryser ihjäl i vintermörkret har upptagit mina tankar.
Samma undran slår mig både en och tre gånger när jag sitter med nyligen utkomna Banditsagor – stulna berättelser (willa holma förlag). Den Malmöbaserade teatergruppen har samlat sina tidigare för scen framtagna sagor i en härligt guldig bok. Var och en av de åtta sagorna har bearbetats från manus till bok och fått sin egen stil. Ibland är författare och illustratör densamma, ibland ligger samarbeten bakom.

Teaterns John Hanse och Oskar Stenström berättar i slutordet att gruppen använt

Läs mer här: Banditsagor med frihetskänsla

kommentarer