Bättre kalkyler behövs
Opinion
På måndag ska kommunerna få besked om vad förhandlingsmännen kommit fram till när det gäller var i södra Sverige som de nya höghastighetsjärnvägarna ska dras fram.
I torsdags presenterade SNS Konjunkturråd årets rapport. Där konstateras att många infrastrukturprojekt är samhällsekonomiskt olönsamma – inte minst det planerade snabbtågsprojektet. .
De tre professorerna och en docent som ingår i rådet anser att alltför många ”prestigeprojekt” som inte kan motiveras samhällsekonomiskt beslutas, samtidigt som åtgärder med bättre lönsamhet som skulle ge bättre effekt för trafiken får stå tillbaka.
Några projekt som analyserats är Citytunneln i Malmö (som dock de flesta är överens om ändå var rätt att bygga), Västlänken i Göteborg, Botniabanan och de planerade snabbtågsspåren. Inget av dessa har visat samhällsekonomisk lönsamhet men genomförts tack vare kommunal och regional medfinansiering. Sådan snedvrider bedömningarna, är konjunkturrådets slutsats, och tar också resurser från andra uppgifter i kommunerna och regionerna.
Ett förslag från rådet är att inrätta en ”oberoende expertkommitté” under finansdepartementet för att styra när och hur de samhällsekonomiska analyserna ska göras, efter modell från Norge. Det verkar klokt, eftersom Trafikverkets prognoser ofta ifrågasätts och inte heller alltid följs av regeringen.
Att inga systematiska uppföljningar görs betyder också att inga lärdomar tas tillvara av att kostnader …
Läs mer här: Bättre kalkyler behövs