Bentley Bentayga blir laddhybrid – här är bildbeviset
By Mattias Rabe
Som sagt i ingressen,
Tanklock på denna sida av Bentayga? Skämtar någon med oss? Inte alls, det är nämligen inget tanklock utan en laddlucka då bilen på bilden är en laddhybrid.
Först ut av Bentleys laddhybrider blir alltså Bentayga, superlyxsuven som kostar mer än någon annan i världen (till dess att Rolls-Royce har släppt sin suv). Bilderna här är de första som avslöjar Bentayga i elektrifierat utförande. Vad som avslöjar bilen, eftersom Bentley inte bemödat sig med att maskera den, är de dubbla tanklocken. Det på vänster sida är dock inget tanklock utan en laddlucka.
Än så länge är det okänt hur Bentley konfigurerar sin laddhybriddrivlina, men enligt brittiska bilregistret är bilen registrerad med en bensinmotor på 3,0 liter och en elmotor. Om cylindervolymen verkligen stämmer återstår att se. Det skulle kännas mer naturligt med en volym på 2,9 liter med tanke på att Porsche har en nyutvecklad och vass V6-maskin på just 2,9 liter som andra märken i koncernen har börjat använda. Men kanske Bentley vill gå sin egen väg?
Vänj dig vid denna sida av bilen, för även om det inte är en W12-motor under huven lär Bentayga i laddhybridutförande bli betydligt snabbare än genomsnittsbilen.
Laddhybridvarianten av Bentayga har sannolikt premiär nästa år, som det sades för ett halvår sedan, men det skulle kunna, även om det känns mindre troligt, vara aktuellt med Frankfurtsalongen i september. Själva marknadslanseringen ska i alla fall vara planlagd till 2018. Därefter har vi att se fram emot en laddhybridversion av Continental GT.
Du vet väl att vi har gjort en lång provkörning av W12-versionen av Bentley Bentayga i Sverige? En enorm lyxsuv med 608 hästkrafter som, trots sin vikt på nästan 2,5 ton, gör 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Drygt 2,2 miljoner kronor börjar priset på…
Läs mer här: Bentley Bentayga blir laddhybrid – här är bildbeviset