Bilmärkena som lockar flest privatpersoner
By Mattias Rabe
Den försäljnings- och registreringsstatisk som redovisas av bilbranschen varje månad är något skev (om man vill bilda sig en uppfattning av vad folk personligen väljer för bil) då den inkluderar försäljningar till juridiska personer, så som företag (inklusive bilföretag) och andra verksamheter som inte faller under den fysiska personen, alltså den enskilda människan. Statistiken säger ingenting om vilka bilmärken svenskarna vänder sig till privat när det är dags att köpa bil då statistiken innehåller väldigt, väldigt många tjänstebilar – och som vi vet med tjänstebilar är det sällan fritt fram att välja vad man vill. Företaget har inte sällan ett snävt urval bilar av ett eller några få märken att välja mellan.
Av den anledningen har vi nu plockat fram statistiken som visar vilka bilmärken svenskar vänder sig till när det ska inhandlas bil på egen hand. Statistiken avser årets första tre månader, det vill säga januari, februari och mars 2017, och är hämtad från Bil Swedens digra statistikdatabas.
Volvo är ju, som vi alla vet, storsäljaren i vårt land, även om Volkswagen med Golf kammade hem förstaplatsen i fjol. Volvo har dock återtagit positionen i år, vilket syntes i registreringsstatistiken vi avhandlade för ett par dagar sedan. Även när det gäller registreringar av nya bilar på privatpersoner är Volvo i topp, men deras dominans är inte längre lika påtaglig. Med 4 570 registreringar på privatpersoner under första kvartalet är Volvo bara drygt ett par hundra bilar före Volkswagen. Skillnaden är nästan 5 000 bilar, till Volvos fördel, om det tas hänsyn till samtliga registreringar, alltså inklusive sådana som rör juridiska personer (läs främst företag).
Volvo har nämligen bara en privatkundsandel på 25,1 procent medan Volkswagen ligger på 31,5 procent. I sammanhanget ingen siffra att skryta med för tyskarna, även om den är bättre än Volvos vilket framför allt beror på …
Läs mer här: Bilmärkena som lockar flest privatpersoner