BMW:s elbilar inte tillräckligt kostnadseffektiva – än så länge

By Erik Inge

Uppgifterna kommer från den amerikanska motorsajten Motor1.

BMW har liksom många andra bilmärken stora planer gällande elektrifiering. Tidigare har man basunerat ut att man lagom till år 2025 ska ha 25 elektrifierade modeller ute på marknaden, varav tolv ska vara renodlade elbilar.
I dag erbjuder man två elbilar, i3 och i8, samt laddhybridserien iPerformance som omfattar elektrifierade varianter av 2-serien, 3-serien, 5-serien, X5 samt 7-serien – vilka nådde en försäljningsmässig milstolpe förra året.

Trots det menar vd:n Harald Krüger att det än så länge inte är tillräckligt lönsamt att massproducera renodlade elbilar på samma nivåer som bensin- och dieselbilar. Detta på grund av alla tekniska begränsningar.
I stället tänker BMW vänta till och med år 2020 då märkets femte generation elbilsteknik lanseras. Enligt Krüger ska den nya elbilsplattformen vara betydligt mer kostnadseffektiv och billigare att tillverka. Uppgifter gör gällande att BMW tack vare den nya tekniken ska kunna kapa kostnaderna med mer än tio procent.

”Vill man vinna loppet måste man vara mest kostnadseffektiv i segmentet, annars kan man inte öka (produktionsvolymerna reds. anm)”, ska Krüger ha sagt angående elbilarnas framtid enligt Motor1.

BMW:s fjärde generation elbilsteknik får premiär i kommande i8 Roadster som presenterades i höstas. i8 Roadster får en 40 procent längre räckvidd på el jämfört med gamla i8 tack vare utvecklad batteriteknik.

Längre fram kommer även en sjätte generation elbilsteknik från BMW. Det bayerska märket investerade nyligen 100 miljoner dollar (ungefär 836 miljoner svenska kronor) i det projektet.

Läs mer här: BMW:s elbilar inte tillräckligt kostnadseffektiva – än så länge

kommentarer