Brittiska bilar ska bil mer brittiska

By Peter Klemensberger

Allt dyrare importerade bilar väntar britterna när landet lämnar den Europeiska Unionen, vilket sker den 29 mars 2019 klockan 23.00 brittisk tid, har det brittiska parlamentet slagit fast. Branschorganisationen SMMT har höjt ett varnande finger att beslutet är det tuffast möjliga för den inhemska bilindustrin och menar att framtiden ligger den digitala sfären.

Nu har den brittiska regeringen presenterat en plan för landets framtida industri och med den även bilindustrin. Målet är att bli ledande inom teknik till autonoma och uppkopplade fordon för att på så sätt minsta importen på dylika delar.

Målet är att de bilar som tillverkas i Storbritannien till 50 procent ska bestå av inhemskt tillverkade komponenter. Det kan låta som en tuff uppgift men man hävdar samtidigt att man är på god väg. 2011 var siffran 36 procent för att 2016 vara uppe i 44 procent.

Tidigare i år öppnade statsfinansierade Advanced Propulsion Centre i Coventry där morgondagens fordonsteknik utvecklas tillsammans med bilindustrin. Här ska bland annat den brittiska batteritillverkningen ta fart. I anslutning till det kommer ett center för uppkopplade och självkörande bilar att öppnas. Ett projekt som fått 100 miljoner pund (cirka 1,1 miljarder kronor) i statligt stöd.

Att peka ut vilken bilmodell som är mest ”patriotisk” är inte alltid lätt, för att tag sedan skrev vi om vilken bil som var mest amerikansk ur ett komponentperspektiv.

Läs mer här: Brittiska bilar ska bil mer brittiska

kommentarer