Byton Concept från Kina – elbil full med teknik

By Mattias Rabe

Deras mål är att under 2019 lanserade första modellen på hemmamarknaden Kina, och modellen är alltså den vi ser här. Avsikten är att kort därefter försöka ta både Europa och USA med storm.
För att lyckas har de alltså utvecklat en suv som till utseendet ser ut att ligga rätt i tiden med en blandning av både kinesiskt och europeiskt utseende (bland annat Opel). Men det är under skalen det mest intressanta finns.

Byton Concept är alltså eldriven enligt två konfigurationer. Dels en 272-hästarsvariant med en elmotor monterad vid bakaxeln och dels en tvåmotorslayout med en motor vid vardera hjulaxel. Sistnämnda variant sägs producera 476 hästkrafter. Räckvidden uppges till 40 respektive 52 mil. 20 minuters snabbladdning sägs ge kräm nog för 24 mils laddning och 30 minuters laddning 80 procent av totala räckviddskapaciteten. Någon information om batterierna är än så länge inte känd.

Bilen är autonom (självkörande) enligt nivå 3, det vill säga den nivå där bilen kan ta över körningen på egen hand men hela tiden måste föraren vara vaksam och beredd på att ta över. Det är just detta steg Volvo hoppar över på grund av att de anser att osäkerheten blir för stor.
Byton nämner att bilen är förberedd för nivå 4, något som de hoppas kunna lansera under 2020. Nivå 4 innebär att bilen kan köra helt på egen hand och även agera vid nödsituationer.

Förutom att vara elektrisk och självkörande finns det en rad andra finesser i Byton Concept, exempelvis en skräddarsydd variant av Amazons personliga röstassistent Alexa samt blodtrycks- och pulsmätare för samtliga passagerare i bilen.

Byton siktar på att låta instegsversionen med en elmotor kosta från motsvarande 368 000 kronor.

Befinner du dig just nu i Las Vegas kan du titta närmare på Byton Concept som från och med i morgon kommer att stå

Läs mer här: Byton Concept från Kina – elbil full med teknik

kommentarer