Citroën C4 Cactus facelift officiell – inga Airbumps längre

By Mattias Rabe

När Citroën

Från sidan sett är uppdaterade C4 Cactus mer eller mindre oförändrad, bortsett från ”Airbumpsen” som försvunnit, samt sidoblinkersen på framskärmarna som är bortplockade och i stället integrerade i ytterbackspeglarna.
Bakänden har moderniserats med nya bakljus som är rektangulära i stället för näst intill kvadratiska. ”Gummisjoket” på utgående modell har försvunnit och liksom frontens stötfångarparti har stötfångarpartiet baktill gjorts med betydligt mer finess än tidigare.

Insidan, som enligt Citroën andas seriositet redan vid första kontakten med den, är sig lik med exempelvis remmar till dörrhandtag, platt instrumentbräda med utanpåliggande mätarhus och infotainmentskärm. Stolarna har uppgraderats och fått ny stoppning med inbyggd minnesfunktion (något i stil med en Tempur-kudde). Advanced Comfort Seats heter tekniken som C4 Cactus sägs vara först i världen med.

C4 Cactus modellår 2018 och framåt innehåller Citroëns nya fjärdringsteknik Progressive Hydraulic Cushion som presenterades på C5 Aircross i Kina i våras. C4 Cactus är därmed första modellen i Europa med denna fjädringsteknik som sägs ge passagerarna en känsla av att sväva fram på vägen.

Precis som tidigare ryms 358 liter last i bagageutrymmet, när baksätesryggen befinner sig i uppfällt läge. När denna fälls ned ryms 1 170 liter, även den siffran samma som tidigare. Baksätet fälls enligt 60/40-principen.
Uppdaterade C4 Cactus har uppgraderats med tolv nya förarassistanssystem för säkrare körning. Exakt vilka av dessa system som kommer svensksålda bilar tillgodo återstår att se.

Tre olika motorer erbjuds till ansiktslyfta C4 Cactus, dels den trecylindriga bensinmotorn PureTech 110 med 110 hästkrafter, som kan kombineras med antingen manuell eller automatisk växellåda, och dels de fyrcylindriga dieselmotorerna BlueHDi 100 och BlueHDi 120 med 100 respektive 120 hästkrafter. Det kraftigare dieselalternativet, som är sammankopplad med en automatlåda, lanseras först under hösten 2018. 100-hästarsmaskinen är sammankopplad med en manuell växellåda.
Båda dieselmotorerna är anpassade för att kunna köras på biodieseln HVO100.

Citroën

Läs mer här: Citroën C4 Cactus facelift officiell – inga Airbumps längre

kommentarer