Clas Ohlsons nya strategi: Hembesök och rådgivning

Nu kommer Clas Ohlson hem till dig.

Varuhuskedjan storsatsar med en helt ny strategi för att lyfta försäljningen.

Produkterna ska erbjudas i kombination med personliga tjänster och rådgivning under namnet ”Clas Fixare”.

Kommer inte kunderna lika ofta till butikerna får butiken komma hem till kunderna i stället.

Så kan man grovt sammanfatta Clas Ohlsons nya strategi som i sin helhet presenteras på  bolagets kapitalmarknadsdag i Stockholm i dag.

”Clas Ohlson vill förenkla människors vardag i alla typer av hem. Nu tar vi ett steg till och presenterar i dag Clas Fixare – en ny tjänst inom fix i hemmet. Med Clas Fixare kan Clas Ohlsons kunder få hjälp med uppgifter som kanske är för små för att ta in traditionell hjälp, men lite för svåra eller jobbiga för kunden att fixa själv. Clas Fixare kommer att utvecklas tillsammans med Pegital Investment AB och avser i första hand den svenska marknaden”, skriver bolaget i ett pressutskick.

Från i höst kommer Clas Ohlsons kunder i Stockholm att erbjudas Clas Fixare-tjänster. Tjänsterna kan bokas på en ny digital plattform. På samma plattform kan kunder också få rådgivning i olika praktiska frågor från Clas Fixare.

LÄS MER: Ikea-chefen som ska ge Clas Ohlson lyftet

”Rådgivning efterfrågas”

Under verksamhetsåret 2019/20 ska Clas Fixare finnas tillgängliga för kunder i hela Sverige enligt planen. 

– Många kunder vill enbart köpa produkten, andra vill ha rådgivning och en del vill köpa hela lösningen i ett paket. Här ser vi att Clas Fixare svarar upp mot kundernas önskemål med en enkel och bekväm lösning, säger Jacob Sten, Chief Growth Officer på Clas Ohlson. 

Clas Fixare kommer att utvecklas tillsammans med Pegital Investment AB och avser i första hand den svenska marknaden.

Pegital Investment AB utvecklar och deläger tjänsteföretag som bland annat Veteranpoolen, HomeMaid, Fortner och IT-Hantverkarna, alla med verksamhet i Sverige.

– Det är en spännande möjlighet att tillsammans med Clas Ohlson få utveckla detta nya koncept. Clas Ohlson har ett starkt varumärke och en plattform för att hjälpa sina kunder på ett nytt sätt, säger Andreas Gindin, delägare i Pegital Investment AB och vd för IT-Hantverkarna.

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/clas-ohlsons-nya-strategi-hembesok-och-radgivning/

kommentarer