Cupra visar eldrivna tävlingsbilen e-Racer

By Erik Inge

E-Racer är vad Cupra, Seats numera självständiga prestandamärke, kallar för ”världens första standardvagnsracerbil” (racing touring car).
Tillsynes bygger chassit till stor del på redan nämnda TCR-bil, men under skalet ruvar fyra elmotorer enligt motorsajten Car Throttle. E-Racer är också bakhjulsdriven till skillnad från Cupras TCR-bil som är framhjulsdriven: bakaxeln har två elmotorer på vardera sida.

E-Racers elmotorer utvecklar i normal takt 408 hästkrafter men under korta stinter kan effekten höjas till totalt 680 hästkrafter (peak power). Batteriet är på 65 kWh och enligt modellens technical director Xavier Serra, som Car Throttle talat med, innebär den elektriska drivlinan att viktsiffran stiger med 300 kilo jämfört med TCR-bilen.

I en video som Seat har släppt inför Genève-salongen förklarar vd:n Luca de Meo hur tankarna har gått angående e-Racer.

– Vi tycker att racing ska vara rent och effektivt, och genom att introducera en ny och revolutionerande bil som denna vill vi skicka ett viktigt meddelande till racingvärlden: Det är möjligt, det är spektakulärt och det är roligt.

Om och när e-Race kan tänkas hitta ut på någon tävlingsbana är än så länge oklart.
Som det är idag finns ingen standardvagnsracingserie för elbilar. Det närmaste man kan komma är I-Pace Trophy – ett enmärkesmästerskap som följer samma tävlingsschema som Formula E. Som namnet antyder tävlar endast Jaguar I-Pace-bilar i I-Pace Trophy.
Kanske satsar Seat på göra något liknande?

Att Cupra presenterar en elektrisk racingbil ligger dock rätt i tiden med tanke på Seats elbilsstrategi. Nästa år ska en ny Seat Leon presenteras, vilken bland annat kommer som mildhybrid, och år 2020 är det tänkt att Seats första renodlade elbil ska avtäckas.

Läs mer här: Cupra visar eldrivna tävlingsbilen e-Racer

kommentarer