Det har gått för långt
Hamnarbetareförbundet för en långvarig och seg kamp för att få sluta egna kollektivavtal för samma avtalsområde som Transport. De för kampen genom strejker och konflikter främst i Göteborgs hamn.
Konflikterna har påverkat många företag som drabbats av försenade leveranser och stora kostnadsökningar. Nu har effekterna blivit så allvarliga att en stor del av hamnverksamheten riskerar att flytta från Göteborg till andra hamnar, som Varberg och Halmstad. Göteborgs ställning som den viktigaste utskeppningsporten i Sverige hotas.
Det här gör att inte ens den socialdemokratiska arbetsmarknadsministern Ylva Johansson kan blunda längre. Häromdagen kungjorde hon därför. vid ett besök i Göteborg, att ”det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad”.
Hon vill inte peka ut Hamnarbetareförbundet som orsak till den utredning hon tillsätter, men direktiven är tydliga. Hon vill ha en tydligare lagstiftning som reglerar om det finns konkurrerande kollektivavtal där parterna inte själva löser frågan. I praktiken betyder det att utredaren ska utforma lagen så att Hamnarbetareförbundets ständiga strider med ett annat fackförbund, som drabbar arbetsgivare som redan har gällande kollektivavtal för avtalsområdet, inte blir tillåtna. Därmed kan stridsrätten begränsas, vilket alltid varit en ytterst känslig fråga för S.
Hamnarbetareförbundets främsta fiende är LO-förbundet Transport. Det gör att Ylva Johansson nog har stöd från LO för den här utredningen. Samtidigt kräver arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv ytterligare begränsningar av strejkrätten när det finns gällande kollektivavtal, framför allt när det gäller sympatiåtgärder vid konflikter på andra avtalsområden.
Möjligen kan obalansen på arbetsmarknaden när det gäller kostnaderna för och möjligheterna att ta till stridsåtgärder också bli mindre tabu att diskutera nu. Det skulle många företag välkomna.
Läs mer här: Det har gått för långt