Dieselbilar är bra för miljön – men dåliga för människan

Debatten om dieselbilar har rasat hård i Europa. 

Efter en dom om dieselförbud i flera tyska städer var den svenska regeringen inte sen att hänga på och införa miljözoner för dieselbilarna.

Trots det har dieselbilarna betydligt lägre koldioxidutsläpp än bensinbilar.

Efter skandalerna kring dieselns utsläpp som briserade sommaren 2015 i det så kallade dieselgate. Flera biltillverkare med Volkswagen i spetsen hade manipulerat mjukvaran i sina bilar för att bilarna skulle prestera bättre i utsläppstester. Chefer fick sparken och dömdes till fängelse och miljontals bilar fick försäljningsförbud.

Tre år senare har många bilden av att dieselbilarna är dåliga för klimatet. Men så är det inte. Tvärtom släpper dieselbilar ut mindre koldioxid än bensinbilar. Eftersom det framför allt är koldioxid som driver på klimatförändringarna är dieseln alltså bättre än bensinen för klimatet.

Kväveoxiderna är boven

Den stora nackdelen med diesel är utsläppen av kväveoxider.

– Dels smutsar det ner vilket är ett estetiskt problem, dels är många av de här sakerna farliga när man får in dem i kroppen, säger Andreas Cronhjort, universitetslektor i förbränningsmotorteknik på KTH. 

Kväveoxiderna bildar smog, vilket kan bli ett stort problem om många kör dieselbilar på samma plats. När smogen reagerar med fukt bildas farliga ämnen som kan skada växter, djur, byggnader och människor.

Motorerna renar inte lika bra

– Lungorna och hela andningsapparaten tar stryk av att få i sig kväveoxider och de syror som bildas av dem, förklarar Andreas Cronhjort.

Den främsta anledningen till att dieselbilarna släpper ut mer kväveoxid än bensinbilarna är att motorerna är sämre på att rena. I bensinmotorer har trevägskatalysatorer länge använts för att hanterar just kväveoxiderna, men samma modell går inte att stoppa in i en dieselmotor.

– Det är en teknisk utmaning för dieselmotorn som är svårare än för en bensinmotor. Det är klurigare att få till en billig och välfungerande rening på en dieselmotor, säger Andreas Cronhjort. 

LÄS MER: Så mycket hjälper dina val klimatet – egentligen

För- och nackdelar med dieselbilar

+ Bidrar mindre till klimatförändringar. Eftersom dieseln släpper ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbil är den bättre för klimatet.

+ Förbrukar mindre bränsle. På motsvarande sträcka och i samma hastighet drar dieselbilen mindre än bensinbilen, vilket är bra för klimatet.

+ Förnybara alternativ. Syntetisk diesel har blivit vanligt och är en miljövänlig variant gjord på till exempel biomassa eller energiskog.

– Farligt för djur och natur. Dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än bensinbilar, vilket kan skada växter, djur och byggnader.

– Farligt för människan. Kväveoxiderna irriterar människans andningsvägar, vilket kan göra att lungor och luftvägar tar skada.

– Smog. Dieselbilarna smutsar ner betydligt mer än bensinbilar, vilket kan bli ett estetiskt problem i våra städer där många kör dieselbil.

Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/dieselbilar-ar-bra-for-miljon-men-daliga-for-manniskan/

kommentarer