Dieselgate: Överväger att dra Audi inför domstol

By Erik Wedberg

Volkswagen säger sig vara förvånade över våra testresultat och hänvisar till att fyra miljoner bilar redan har åtgärdats med väldigt få kundanmärkningar. Antalet kommentarer vi har fått efter att testresultaten publicerats säger dock något annat – många upplever att bilarna är svagare och förbrukar mer diesel.

En av dem som kanske är allra mest missnöjd är Byron Törnström i Helsingborg. Han är inte bara missnöjd med att bilen – en Audi A3 Sportback TDI 140 – förbrukar mer diesel och upplevs som svagare efter åtgärden, han är dessutom starkt kritisk till att åtgärden gjordes på bilen utan hans samtycke.
I samband med att Byron lämnade in sin bil för service för tre månader sedan bad han verkstaden att inte installera någon ny mjukvara.

– Verkstaden lovade att det inte skulle göras men efter servicen kände jag genast att det hade hänt något. Jag kan inte säga bestämt att den drar mer diesel än tidigare eftersom jag inte har gjort några mätningar, men jag känner inte igen bilen. Den känns inte lika pigg som innan åtgärden. Dessutom lyser partikelfilterindikatorn väldigt ofta och när jag stänger av motorn går förbränningsprocessen till filtret igång betydligt oftare än tidigare.

I slutet av mars publicerade vi testresultaten efter att ha undersökt dieselgate-bilar före och efter uppdatering. Artikeln med tillhörande mätresultat kan du läsa här.

Byron Törnström krävde att Audi skulle återinstallera den gamla mjukvaran men fick till svar att det inte är möjligt. Audi-verkstaden varken kan eller får stoppa in den gamla mjukvaran igen eftersom den är olaglig och innehåller de manipulationsfunktioner som användes för att lura testutrustningen. Fenomenet med förbränningen av partikelfiltret uppges inte hänga samman med åtgärden.

– Jag tycker att Audi har gått långt utöver vad de får göra. Först har de fuskat med avgasreningen och sedan har de i mitt fall installerat en mjukvara

Läs mer här: Dieselgate: Överväger att dra Audi inför domstol

kommentarer