Discovery SVX – Land Rover med extra allt

By Jesper Åhlander

Chefen för Jaguar Land Rovers Special Operations-avdelning, John Edwards, har sagt att de tre ledorden i SVO-divisionens arbete är lyx, prestanda och capability – vilket vi i det här fallet kanske bäst översätter till duglighet – och då specifikt duglighet utanför vägen. Lyxen och prestandan har vi sett i överflöd sedan tidigare, bland annat i Range Rover SV Autobiography och XE SV Project 8, men dugligheten har det varit lite sämre med. Tills nu.

Land Rover Discovery SVX är en helt vanlig vanlig Discovery, som blivit modifierad av SVO. Det är snålt med detaljer och specifika mått, men SVX har fått höjd markfrigång, ökade ingångs- och utgångsvinklar samt 20-tumshjul skodda med Goodyear Wrangler all-terrain-däck.

Land Rovers offroad-system Terrain Response 2 har uppdaterats, vilket ska ge bättre fäste när terrängen blir eländig. SVX får även, för första gången i en Land Rover, Hydraulic Active Roll Control – som gör bilen betydligt mycket mer framkomlig i ojämn och långsam terrängkörning.

Under huven hittar vi en för SVX unik motorkomposition. Jaguar Land Rovers överladdade V8 på fem liter har justerats till att ge 525 hästkrafter och 625 newtonmeter. En motor som inte går att få i vanliga Discovery, vilket alltså inte enbart gör SVX till den mest dugliga Discoveryn – utan även den mest kraftfulla.

För att rent visuellt särskilja SVX från övriga familjemedlemmar har den nya bilen helt nya stötfångare fram och bak med rejäla hasplåtar. I den bakre stötfångaren sitter det till och med en vinsch… Vidare hittar vi orangea detaljer runt om bilen, specifika för SVX – liksom även inuti kupén tillsammans med den tvåfärgade läderklädseln. Även den grå färgen, som heter Tectonic Grey, är unik för modellen – precis som extraljusen på taket.

Men, kanske bäst av allt – Discovery SVX är inte bara Frankfurt-snack. Land Rover lovar att deras kanske mest dugliga

Läs mer här: Discovery SVX – Land Rover med extra allt

kommentarer