Fel med ny spårskatt
Opinion
Sverigeforhandlingen kallas de två utredarna av höghastighetsspår mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Att de i sitt första delförslag slår fast att ”den största delen av kostnaderna kommer att behöva finansieras med statliga anslag” är välkommet. Ibland har förhoppningarna på att hitta annan finansiering, främst genom att kommuner och regioner betalar, verkat höga. Nu lanseras också delvis lånefinansiering som en möjlig lösning. För ett så stort projekt som ska användas under så lång tid är det inte orimligt.
Däremot är tankarna på en ny ”tillfällig infrastrukturskatt” helt galen. Varför ska just de som bor t ex Lund och Hässleholm betala en särskild skatt för investeringar som främst kommer storstäderna till nytta? Stockholmarna betalar ju ingen särskild skatt för värdestegringen på fastigheterna där är extra stor på grund av statens alla satsningar i Stockholm – på myndigheter, museer, tunnelbana med mera!
Att kommunerna mellan de tre storstäderna kommer att få begränsad nytta av den nya järnvägen visas av att utredarna som väntat konstaterar att ”den kommersiella trafiken kommer dock sannolikt inte att vara aktuell på alla de orter där nya stationer byggs”. Det har nog varit klart för de flesta, utom möjligen förhoppningsfulla kommunalråd och regionråd, men utredarnas tydliga slutsats är ändå välkommen. Det …
Läs mer här: Fel med ny spårskatt