Ferrari Portofino – tre snabba från provkörningen
By Mattias Rabe
Hej Erik, hur är det i Italien?
– Jag är väldigt långt söderut, mellan Bari och Brindisi i Apulien som utgör den italienska stövelns klack. Det märks tydligt att södra Italien inte är lika välmående som de norra delarna. Husen är mer eftersatta och vägarna är sämre. Att just vägarna är sämre är lite synd just i dag eftersom jag är här för att köra nya
En maskin man inte kan annat än bli förälskad i. Responsen är nämligen omedelbar.
Men den kanske är bra ändå?
– Ja, jag ska inte klaga. Trots att den är Ferraris instegsmodell är den oerhört potent och snabb. Ferraris nya turboladdade V8-motor är underbar och har nästan ingen turbofördröjning. Avgasljudet är högt och varierande beroende på körläge, växel och gaspådrag. Här är det inte tal om något förstärkt ljud i högtalarna.
– Den nya elservon är väldigt lätt och styrningen är knivskarp. Om det är något som överraskar så är det att Portofino känns så liten och lätt, inte alls den stora och tunga GT-vagn den ser ut att vara.
Måste man vänta länge om man beställer en?
– Nej, inte alls. De första leveranserna till Sverige sker redan i april så det är inget problem. Men så är det ju det där med priset. Listpriset i Sverige börjar på 206 144 euro, vilket blir drygt 2 030 000 svenska kronor.
I kommande nummer berättar Erik precis allt du behöver veta, och lite till, om Ferrari Portofino.
Portofino-fakta
Portofino är inte bara namnet på Ferraris nya instegsmodell. Portofino är även namnet på den gamla och vackra fiskeby som ligger vid italienska rivieran mellan Genua och La Spezia, strax nordväst om Cinque Terre i Ligurien (alltså precis motsatt sida av Italien än där Ferrari valt att förlägga provkörningen). Området är känt för sin dramatiska kuststräcka med berg …
Läs mer här: Ferrari Portofino – tre snabba från provkörningen