Figaros bröllop håller även som buskteater

Recension

SCEN
Figaros bröllop
Opera av Wolfgang Amadeus Mozart med libretto av Lorenzo da Ponte efter Pierre-Augustin de Beaumarchais komedi
Dirigent: Andreas Spering
Regi: Elisa Kragerup
Scenografi och kostym: Steffen Aarfing
Ljus: Ulrik Gad
Koreografi: Signe Fabricius
Dramaturgi: Nila Parly
Medverkande: Henning von Schulman, Anke Briegel, Palle Knudsen, Sine Bundgaard, Tuva Semmingsen, Elisabeth Halling, Morten Staugaard, Bengt-Ola Morgny, Julie Meera Albertsen med flera
Det Kongelige Operakor, Det Kongelige Kapel, vid klaveret: Claudia Vitrani
Premiär på Det Kongelige Teater, Gamle Scene den 28 februari

Mozarts eleganta rokokoopera Figaros bröllop som fars, är det möjligt? Möjligt är det naturligtvis, allt är möjligt i operans värld; men fungerar det? Och att flytta handlingen från ett grevepalats i 1700-talets Sevilla till ett nedgånget nöjesfält från det tidiga 1960-talet, blir det inte en operakonstens blasfemi?
Frågorna var många när jag läste förhandsinformationen om Elisa Kragerups uppsättning på Det Kongelige Teater. Väl på premiärföreställningen fick jag erfara att det var mer än så. Det var inte fars, det var buskteater, rena råbuskisen med kalsonghumor, tasksparkar och allsköns obscena åtbörder. Dessutom ohämmat publikfrieri, orkestern på scenen och små ljudlösa sketcher mellan dirigent och aktörer.
Och mitt upp i alltihop Gelsomina, Giulietta Masinas underbara figur i Fellinis film ”La Strada”, vid hammarklaveret som ackompanjatör till recitativen.

Läs mer här: Figaros bröllop håller även som buskteater

kommentarer