Försenat miljöbilsstöd
Opinion
Utsläppen av växthusgaser fortsätter minska i Sverige, trots en snabbt växande BNP. Men minskningstakten är lägre förra året än tidigare. Det beror på att utsläppen från trafiken inte minskar nämnvärt på grund av både ökande trafik och att de förnybara bränslena inte kunnat skaffa sig en starkare position på marknaden.
Kanske kan en mer långsiktig politik utformas efter det utredningsförslag som kom i går. Då lade den beställda rapporten om ett ”bonus malus-system” fram, Det innebär att miljöriktiga bilar utan koldioxidutsläpp eller med mycket låga sådana får en bonus på upp till 60 000 kronor vid inköp av en ny bil och dessutom skatterabatt de första åren, medan ur utsläppssynpunkt sämre bilar istället belastas med kraftigt höjd fordonsskatt.
Det här är bra förslag, och med en bred överenskommelse i riksdagen om förslaget får bilindustrin liksom bilköparna långsiktiga spelregler som går att lita på, vilket skulle underlätta för miljövänliga bränslen att växa.
En brist med förslaget är att det inte förslås träda i kraft förrän 2018. Därmed har miljöminister Åsa Romson (MP) försummat minst två år genom att inte snabbt lägga fram förslag baserat på den utredning som förra miljöministern Lena Ek (C) redan hade framme. Inte ens det egna löftet om att …
Läs mer här: Försenat miljöbilsstöd