För­senat mil­jö­bils­stöd

Opinion

Ut­släppen av växt­hus­gaser fort­sätter minska i Sve­ri­ge, trots en snabbt växande BNP. Men minsk­nings­takten är läg­re för­ra året än ti­digare. Det be­ror på att ut­släppen från tra­fiken inte minskar nämn­värt på grund av både ökande tra­fik och att de för­ny­bara bräns­lena inte kun­nat skaffa sig en starkare po­si­tion på mark­naden.
Kan­ske kan en mer lång­sik­tig po­li­tik ut­formas ef­ter det ut­red­nings­för­slag som kom i går. Då lade den be­ställda rap­porten om ett ”bo­nus malus-sy­stem” fram, Det in­ne­bär att miljöriktiga bilar utan kol­di­ox­id­ut­släpp el­ler med myc­ket låga så­dana får en bo­nus på upp till 60 000 kro­nor vid in­köp av en ny bil och dess­utom skat­te­ra­batt de första åren, me­dan ur ut­släpps­syn­punkt säm­re bilar istäl­let be­lastas med kraf­tigt höjd for­dons­skatt.
Det här är bra för­slag, och med en bred överenskommelse i riks­dagen om för­sla­get får bil­in­du­strin lik­som bil­kö­pa­rna lång­sik­tiga spel­re­gler som går att lita på, vil­ket skulle un­der­lätta för mil­jö­vän­liga bräns­len att växa.
En brist med för­sla­get är att det inte för­slås träda i kraft förr­än 2018. Där­med har mil­jö­mi­nis­ter Åsa Romson (MP) för­summat min­st två år ge­nom att inte snabbt läg­ga fram för­slag ba­serat på den ut­redning som för­ra mil­jö­mi­nis­tern Lena Ek (C) re­dan hade fram­me. Inte ens det egna löf­tet om att

Läs mer här: För­senat mil­jö­bils­stöd

kommentarer