Ford Edge facelift officiell och redo för Europa
Knappt har vi hunnit vänja oss vid andra generationens
Trots de ganska stora visuella ändringarna lyfter Ford främst fram nyheterna invändigt. Ja, det tekniska vill säga. Interiören är nämligen sig lik även om vi ser att automatlådan nu manövreras med vred och inte spak som tidigare.
Kraftmässigt får modellen en ny tvåliters EcoBlue-diesel med dubbla turbosnurror och som mest på 238 hästkrafter, då parad med en ny åttastegad automatlåda. Effektuttag på 190 och 150 hästkrafter finns även med samma motor. Manuell låda och fyrhjulsdrift finns även det i sortimentet men någon bensinmotor nämns dock inte.
Nyheter på den förarassisterande sidan är efterkrocks-autobroms, väjningsassistans samt kö- och filassistans (Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist och Adaptive Cruise Control med Stop-and-Go och Lane Centring Assist, för att tala Fords språk).
Nya Edge kommer med infotainmentsystemet Sync 3 som vi provat på i modellen S-Max och kan fås med saker som trådlös mobilladdning och tusenwatts-stereo från Bang & Olufsen.
Förutom ST Line kommer nya Edge i utförandena Trend, Titanium och Vignale. Försäljningen i Europa startar under senare delen av 2018.
Ford Edge var senast i händerna på vårt testlag i nummer 7/2017 och prisades för sin komfort men ansågs vara osmidig i storstan.
Läs mer här: Ford Edge facelift officiell och redo för Europa