Formulino E – racerbilen för morgondagens stjärnor

By Peter Klemensberger

Det elektriska racingserien Formel E har fått allt mer uppmärksamhet och har lockat till sig etablerade bilaktörer som Audi, DS, Jaguar och Renault medan BMW, Mercedes är på gång och kommer på sikt kanske även omfatta Ferrari och Volvo.

Även på förarfronten har det artat sig. Många oroade sig, med viss rätt, att serien skulle köras av ett b-lag bestående av föredettingar och förare som inte riktigt nådde hela vägen fram. Alla naturligtvis med rötter i traditionella tävlingsbilar med förbränningsmotorer.

Snart kan dock unga förare komma från en egen elektrisk plantkola. Första varven har nämligen körts med bilen Formulino E framtaget av ett konsortium där Thierry Deflandre är chef. Han är före detta VD för den belgiska gamla Grand Prix-banan Zolder där bilen körs på filmen nedan.

Chassit är byggt av Dallara (Formel 3-bilen F007) och motorn kommer från Punch Powertrain. Bilen väger 544 kg och motorn på 120 kW (163 hk) vilket ger en acceleration på 0-100 km/h på fyra sekunder. Toppfarten är 200 km/h. Batteriet på 15 kWh räcker till 15 till 20 minuters körning. Formulino E har i dag fem växlar men kan ändras till en eller två växlar. Motorn kan trimmas upp till 200 kW (272 hk).

Batteriet i Formulino E kan enkelt bytas ut. Man behöver alltså inte, som i Formel E, byta bil mitt i tävlingen utan bara skifta batteri.

Arbetet med bilen är i gång och till nästa år är den redo för ett eget mästerskap. Något sådant är i dagsläget inte spikat även om diskussioner förs med både Formel E och Electric GT Championship. De planerade 20 bilarna, som har en prislapp på omkring 760 000 kronor styck, blir svåra att sälja utan något mästerskap.

Läs mer här: Formulino E – racerbilen för morgondagens stjärnor

kommentarer