GPS-navigatorns värsta mardröm

By Mattias Rabe

Du kanske tycker det är rörigt att köra i anslutning till Tingstadstunneln i Göteborg eller runt Slussen i Stockholm (innan ombyggnationen påbörjades)? Då ska du veta att dessa båda trafikplatser är ingenting mot vad du ser här. Huangjuewan-överfarten i kinesiska storstadsregionen Chongqing står nu klar för att reda upp trafiksituationen in och ur staden som hyser över 30 miljoner invånare.

Denna mäktiga trafikplats ser mer ut som ett plockepinnspel som spridits ut vind för våg. Men det ligger en tanke bakom de 20 olika vägarna med ett otal på- och avfarter i åtta olika riktningar och i fem olika nivåer varav den högsta är 37 meter ovan mark. Enligt konstruktörerna ska asfaltsröran faktiskt underlätta trafiksituationen och om du kör fel finns det alltid möjlighet att svänga in på rätt väg igen efter oftast 500-600 meter och i värsta fall efter ungefär en kilometer. Alla är dock inte eniga med konstruktörerna, någon säger att om du missar en avfart är du framme vid ditt mål först nästa dag.

Foto: China Transport Infrastructure

Tydligen klarar inte alla navigatorer av trafikplatsen vilket inte är så konstigt då flera vägar löper precis bredvid varandra eller till och med över varandra. Men konstruktörerna säger än en gång att det inte ska vålla några problem då de navigatorer som de har testat fungerar utan problem och att andra som inte fungerar måste uppdateras.

På nätet går meningarna isär, vissa säger att det är hur lätt som helst att köra rätt i trafikplatsen tack vare tydlig skyltning, andra säger precis tvärtom. Vissa säger att de har gjort bygget allt för komplicerat medan andra kallar det stolt kinesisk ingenjörskonst när den är som bäst.

Huangjuewan-trafikplatsen började byggas 2009 och står nu klar – eller nästan. Den tas i bruk fullt ut först mot slutet av året då ytterligare en anknytning binder samman med

Läs mer här: GPS-navigatorns värsta mardröm

kommentarer