Här är nya Audi A8 – inuti

By Peter Klemensberger

Audi är inte ensamma om att använda sig av lättviktsmaterial i sina konstruktioner men man är utan tvekan en pionjär. Redan 1994 kom konstruktionen ASF (Audi Space Frame) med första generationen A8, ett arbete som hade tagit tolv år. ASF kom senare att användas även hos lilla A2 och sportiga R8. 15 år efter introduktionen hade man sålt omkring en halv miljon fordon med tekniken. Lägger man till bilar som dragit nytta av tekniken men inte till fullo passerar vi över en miljon fordon till dags dato.

Även kommande generation A8, den fjärde i ordningen, kommer att vara ett fullfjädrat ASF-bygge och i ett led att lyfta bilen presenterar Audi nu material som beskriver konstruktionen från grunden.

Audi Space Frame: debuten

Frankfurtsalongen 1993
ASF presenterades 1993 under Frankfurtsalongen och naturligtvis var vi på plats. Bilen i fråga kom att heta A8 i produktion, och ersatte V8, även om vi gissade att den skulle heta 300.

Illustrationerna och filmen visar exakt på vilka platser konstruktörerna har valt vilka lättviktsmaterial som aluminium, magnesium, kolfiber och höghållfast stål såväl som konventionellt stål.

På skisserna kan vi se att en stor mängd kolfiber har placerats baktill vilket ska öka hela bilens vridstyvhet med 33 procent. Stål av höghållfasttyp hittar vi främst runt sittplatserna medan magnesium bara finns som förstärkning vid torpedväggen. Aluminium är det dominerande materialet och uppgår till 58 procent av konstruktionen.

Slutvikten för nya A8 blir sannolikt något lägre än för nuvarande, men själva karossen blir omkring 50 kilo tyngre. Det är kostnaden för att få en ökad vridstyvhet med 24 procent.

Med nya A8 effektiviseras även produktionsledet. En ny 41 meter hög byggnad finns nu i Neckarsulm som enligt Audi innehåller dubbelt så mycket stål som Eiffeltornet i Paris – 14 400 ton. Produktionen ska enligt uppgift kapa kostnader med makalösa 95 procent.

Vi har tidigare visat

Läs mer här: Här är nya Audi A8 – inuti

kommentarer