Här avslöjas barnarbetet bakom elbilarna
24-timmarsskift är inte ovanliga. Bristen på ljus och syre nere i tunnlarna får arbetarna vänja sig vid. För det de bryter är för den digitaliserade världen vad olja är för den industriella. De litiumjonbatterier som driver den elbilsutveckling som just nu tar världen med storm består till hälften av kobolt.
Att använda andra batterier, som inte använder så mycket kobolt, i elbilar är teoretiskt möjligt. Men de är så mycket mindre effektiva att det inte hade fungerat i praktiken. Faktum är alltså att en mängd kobolt behövs för att elbilstillverkningen ska fortsätta.
Kongo-Kinshasa står för 64 procent av världens koboltproduktion. Det är Afrikas till ytan största land och ligger i botten av många internationella rankningar, till exempel Demokratiindex (plats 159 av 167), Human Development Index (plats 176 av 188) och Korruptionsindex (156 av 176).
LÄS MER: Hur bra är elbilen för miljön?
Barn utnyttjas i koboltgruvorna
Kobolten bryts både i stora gruvor med avancerade maskiner och för hand i små gruvor. Och det är i de små gruvorna som barnarbetet framför allt sker.
När CNN skulle undersöka saken med ett filmteam börjar regeringstjänstemän på plats att jaga bort barnen från gruvorna, i vissa fall med slag. En liten pojke lägger ner sin säck med kobolt när han ser kameran, det är tydligt att han har blivit varnad. Barnarbetet är inget kongoleserna vill visa upp.
Filmteamet stoppas sedan av polisen och regeringstjänstemän. Med dold kamera lyckas de ändå prata med en nioårig pojke som arbetar i gruvan tillsammans med sin pappa.
2016 varnade människorättsorganisationen Amnesty International för att barnarbete förekom. 14-åriga Paul berättade att han arbetade 24-timmarspass nere i gruvan.
– Jag kommer dit på morgonen och får gå hem nästa morgon. Jag är sjuk hela tiden, berättade han då för Amnesty.
Då pekades Daimler och VW ut som företag som köpte kobolt utan att ta tillräckligt ansvar. Sedan dess har priset på kobolt mer än tredubblats, vilket tros förvärra problemet med barnarbete.
LÄS MER: Undersökning: Elbilen alltid bättre än bensinbilen
Etiska inköp av kobolt svårt
Men är det då inte bara för Tesla, Daimler, VW och de andra att köpa kobolt från de stora gruvorna där inga barn arbetar? Nej, det är mer komplicerat än så.
Den kobolt som bryts i Kongo anrikas i Kina, vilket gör försörjningskedjorna långa och gör det svårt att spåra var kobolten kommer ifrån. Redan när den skickas från Kongo är det oftast omöjligt att spåra vilket kobolt som kommer från vilken gruva. CNN kan visa att det blandas ihop redan på marknaden i Kongo.
Biljättarna jobbar ändå aktivt för en etisk produktion av kobolt. BMW säger till CNN att de ”vidtar varje åtgärd för att försäkra sig om att de bästa möjliga arbetsmetoderna används av våra leverantörer”, och överväger nu att få bort mellanhänderna ur ekvationen.
– Nästa steg kan vara att köpa direkt från gruvorna. Det är ett av alternativen som vi tittar på, säger BMW till CNN.
VW, som är på väg att lansera flera nya elbilar, har kommit med nya regler för att försöka se till att inga barn arbetar någonstans i försörjningskedjan.
– Om någon leverantör eller underleverantör inte följer reglerna kommer vi att sluta arbeta med den leverantören, sa man till CNN i december.
Renault säger till CNN att man övervakar företagen i försörjningskedjan för att, om det behövs, ”ompröva affärsrelationerna”.
LÄS MER: Mazda-chefen: Bensin snart renare än elbilar
Tesla: Svårt att hitta råvarornas ursprung
Företaget som kommit att representera mycket av elbilsboomen, Tesla, säger till CNN att de visserligen använder mycket kobolt men att en majoritet kommer från andra länder än Kongo.
– Vi genomför granskningar på plats när vi letar efter leverantörer, säger Tesla till CNN. Men de svarade inte på frågan om de kan garantera att alla delar av bilarna är fria från barnarbete.
Förra året uppmärksammade den amerikanska myndigheten som övervakar handel, SEC, att Tesla inte har full koll på var råvarorna kommer ifrån.
”Många av våra leverantörer köper inte råvarorna direkt utan från underleverantörer som i sin tur har underleverantörer. Därför är det en svår uppgift att hitta råvarornas ursprung”, skrev Tesla då.
Daimler, som bland annat äger Mercedes, har efter CNN:s avslöjande lovat att se över försörjningskedjan av kobolt.
– Vi försöker aktivt skapa transparens i försörjningskedjan, rakt ner i gruvan om det är vad som krävs, säger Sabine Angermann, inköpschef på Mercedes, till CNN.
Men storföretagens löften möter samtidigt hård kritik.
– Många av storföretagen säger att de har nolltolerans mot barnarbete. Men löftet är inte värt papperet det är skrivet på när de inte undersöker sina leverantörer. De är inte trovärdiga, säger Mark Dummett på Amnesty International i ett pressmeddelande.
Kritiken kommer också från svenska aktörer.
”Det är dags att biltillverkare nu tar ett seriöst grepp kring brytning av råvaror, raffinering, tillverkning och återvinning av samtliga komponenter och system till fordon – oavsett bilens drivsystem eller energikälla.”, skriver Gröna Bilister i ett pressmeddelande med rubriken ”Fordonsbranschen måste ta sitt ansvar”.
Trots att elbilstillverkarna tar krafttag är det alltså tydligt att ingen kan lova barnarbetsfria bilar. Men det mest pessimistiska av allt är det har rapporterats om barnarbete i koboltgruvorna i minst tio år, och att situationen sedan dess inte blivit märkbart bättre utan snarare värre.
LÄS MER: Elbilarnas batterier – så påverkar de miljön
Källa: https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-avslojas-barnarbetet-bakom-elbilarna/